HGK Shipping planuje budowę nowego typu statku do bezpiecznego i wydajnego transportu amoniaku będącego źródłem energii z wodoru. Dodatkowo koncepcja umożliwia usuwanie dwutlenku węgla. Nowy budynek o nazwie „Pioneer” zostanie wyposażony w technologię zbiorników i systemów ładowania. Umożliwia to transport gazów zarówno w postaci skroplonej na zimno, jak i skroplonej pod ciśnieniem.
Budowa zupełnie nowego typu statku od HGK Shipping umożliwia transport gazów zarówno w postaci skroplonej na zimno, jak i skroplonej ciśnieniowo. Planując budowę tej serii statków, HGK Shipping wspiera europejskie wysiłki na rzecz dekarbonizacji gospodarki i społeczeństwa. Dzięki tym modelom firma chce stworzyć ulepszoną ofertę transportu drogami wodnymi zimnego skroplonego amoniaku (NH 3) i skroplonego dwutlenku węgla (LCO
2 ) dla przemysłu.
„Przewidywane wolumeny transportu wodoru i jego pochodnych, takich jak amoniak, ale także skroplonego dwutlenku węgla, nie będą mogły być transportowane wyłącznie rurociągami. Z tego powodu chcielibyśmy zaoferować rynkowi efektywne alternatywy transportu drogami wodnymi jak środek transportu” – wyjaśnia Steffen Bauer, dyrektor generalny HGK Shipping, podejście swojej firmy.
Koncepcja statku HGK Shipping koncentruje się na towarach transportowych najważniejszych dla powodzenia transformacji energetycznej pod względem dostaw i utylizacji. wyłącznie w postaci skroplonej w żegludze śródlądowej Na przykład gaz taki jak amoniak można obecnie transportować z portów na zaplecze lądowe pod ciśnieniem. W nowym projekcie, którego technologia jest przeznaczona również dla kolejek górskich, odbywa się to w postaci skroplonej na zimno, czyli w temperaturach do minus 33 stopni Celsjusza. Eliminuje to także potrzebę skomplikowanych procesów przeładunkowych w portach, które dotychczas wiązały się z energochłonnym ogrzewaniem.
Ten typ statku został opracowany specjalnie dla ruchu pomiędzy portami ARA a zapleczem nadreńskim. Przy wymiarach 135 m długości i 17,5 m szerokości jest to możliwe. Nowa konstrukcja może przewieźć znacznie większą objętość w porównaniu do współczesnych gazowców. Koncepcja zakłada, że statki nowego typu będą mogły transportować także nieuniknione w procesach produkcji ilości dwutlenku węgla z zakładów przemysłowych – w postaci płynnej, tj. jako LCO
2.
W fabrykach i portach, wykorzystując metodologię CCS (skrót od Carbon Dioxyde Capture and Storage), tworzone są obecnie zdolności przeładunkowo-magazynowe dla planowanego geologicznego składowania dwutlenku węgla w odpowiednich lokalizacjach, m.in. w magazynach wyeksploatowanej ropy naftowej i złożach gazu ziemnego .
„Innowacyjny system tankowania i załadunku dla tego specjalnego typu statku jest wynikiem intensywnych prac rozwojowych we współpracy z międzynarodowymi partnerami z branży żeglugowej i naszego własnego centrum projektowego” – informuje Tim Gödde, dyrektor jednostki biznesowej Ship Management w HGK Shipping. „Innowacje techniczne stosowane już w poprzednich nowych budynkach, takie jak koncepcja napędu spalinowo-elektrycznego i konstrukcja niskowodna, zostaną również uwzględnione w nowym typie modelu” – kontynuuje Tim Gödde.
tłum. A. Podgórski
Żadne komentarze nie zostały dodane.