Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Zobacz zdjęcie
Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Wrocław ok. 1910 Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Wrocław ok. 1910
Parowy statek pasażerski "Wilhelmshafen". W tle kościół NMP na Piasku. Stara widokówka.

Data: 11.03.2018
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 830 x 544 pikseli
Rozmiar pliku: 171.27kB
Komentarzy: 5
Ocena: Brak
Liczba wyświetleń: 208
Komentarze
#1 | miroslaw rajski dnia 25.04.2018 19:05
"Wilhelmshafen" jako parowy bocznokołowiec miał harakterystyczną, niepowtarzalną sylwetkę z dwoma kominami obok siebie. Z drugim takim statkiem nigdzie się nie spotkałem. Zbudowany został w roku 1901 na stoczni Kroll & Eulert w Memel (Kłajpeda) w Prusach Wschodnich, dla Rhederei Vereinigter Schiffer z Wrocławia. Miał wymiary 46,00 x 6,40/11,90 x 0,90 m. Maszyna parowa podwójnego rozprężania o mocy 275 KM. Obydwa kotły parowe były ustawione równolegle obok siebie.
Statek miał bardzo interesującą historię. Już w roku 1906 trafił do Schlesische Dampfer - Compagnie (SDC), która w tamtych latach była jedną z największych kompanii żeglugowych w Europie. Nie była jednak specjalnie zainteresowana w eksploatacji statków pasażerskich i "Wilhelmshafen" sprzedany został już w roku 1911 na Wisłę do Płocka, do firmy Stanisław Górnicki gdzie eksploatowany był bez zmiany nazwy. W roku 1915, czyli podczas pierwszej wojny światowej zarekwirowany przez Niemcy i wcielony do tzw. Weichsel - Schutzflotille (FECH), jako statek zaopatrzeniowy. W listopadzie 1918 przejęło go warszawskie Ministerstwo Komunikacji i przekazało do eksploatacji Polskiej Żegludze Państwowej, Warszawa. W roku 1921 powrócił do firmy Górnicki do Płocka. W latach 1930 - 1939 był w posiadaniu Polskiej Żeglugi Rzecznej "Vistula" Sp.z.o.o., Warszawa. W międzyczasie został kompletnie przebudowany, tylko kiedy (i gdzie)? Marek Michalski podaje rok 1925, natomiast Bernd Schwarz lata trzydzieste. Nieważne. W każdym bądź razie statek znacznie przedłużono. Teraz miał 65,55 m długości i mógł zabrać 760/450 pasażerów. We wrześniu 1939 w wyniku nalotu lotniczego został zatopiony koło Płocka. Rok później podniesiony i wyremontowany. Otrzymał m.in. wspólny kolektor spalin dla obydwu kotłów i stał się statkiem jednokominowym. Jego armatorem została Weichsel Reederei G.m.b.H., Warschau i statek zmienił nazwę na "Raba". Po uszkodzeniu w roku 1942 wycofano go ze służby i przeznaczono na ponton cumowniczy na Saskiej Kępie w Warszawie. W sierpniu 1944 został przeholowany do Gdańska, gdzie w lutym 1945 trafiony bombą lotniczą zatonął koło Wyspy Ostrów. W roku 1948 wydobyty i zezłomowany.

"Wilhelmshafen" we Wrocławiu. Przy jego burcie cumuje parowy holownik bocznokołowy "Kronprinz":

abload.de/img/nr6z9rrr.jpg

"Wilhelmshafen" w całej krasie:

abload.de/img/nr4nto0b.jpg

Jak widać "Wilhelmshafen" docierał nawet do Opola!

abload.de/img/nr5ass7j.jpg

Wszystkie zdjęcia bocznokołowca pochodzą z czasów jego eksploatacji w SDC, czyli z lat 1906 - 1910 i są to oczywiście stare kartki pocztowe. Niestety, późniejszymi fotkami statku nie dysponuję. A może ktoś?...
Jak na początku wspomniałem "Wilhelmshafen" miał jednorazową sylwetką z dwoma kominami na śródokręciu umieszczonymi obok siebie. Ale istniały kiedyś bocznokołowce z trzema obok siebie, a to na Mississippi i jej dopływach! O takim jednym napisałem kiedyś tutaj: https://www.zegluga.wroclaw.pl/photogallery.php?photo_id=2208
#2 | Apis dnia 26.04.2018 07:55
Ostatnia pocztówka wydaje mi się tworem wyobraźni. Po roku 1900 na Górnej Odrze już istniały śluzy, których szerokość we wrotach wynosiła 9,60 m więc statek o szerokości w tamborach 11.90 m nie mógłby dopłynąć do Opola.

Sądzę, że jest to montaż, do którego użyto zdjęcia tych samych statków, które są na pierwszej fotografii (z innego ujęcia). Nawet układ bumsztaków jest taki sam Grin . Ponadto pod zadaszeniem rufowego pokładu powinna być widoczna jakaś przestrzeń a nie biała plama. Występuje różnica także na powierzchni wody Odry (zamaskowano odbicie wrocławskiej Katedry). Uważam, że zamiast panoramy Ostrowa Tumskiego wstawiono widok na Opole. Ale to tylko moje zdanie Grin
#3 | Apis dnia 26.04.2018 08:51
Chyba miałem rację Grin Znalazłem potwierdzenie.

www.domnawodzie.pl/gfx/galeria/stary_wroclaw/Mosty/Przystanie%20i%20porty%20starego%20wroclawia/duze/domy_na_wodzie_galeria_wroclaw_stary_porty_przystanie_14.jpg
#4 | miroslaw rajski dnia 26.04.2018 12:48
No to Andrzej spisałeś się na piątkę, bo już myślałem że może szerokość na tamborach jest błędnie podana.
Joachim Winde w swojej najnowszej książce "Dampfschifffahrt auf der Oder" (Erfurt, 2017), zamieścił na rozkładówce również to zdjęcie "Wilhelmshafen" na tle panoramy Opola. Oczywiście, podana stocznia Casar Wollheim jest fałszywa za co autora spotkała ostra reprymenda od Bernda Schwarza, który napisał recanzję książki w "navalis" nr.2/2017. Ale nawet te dwa wysokiej klasy autorytety nie kapnęli się (ja zresztą też), że parowiec nie miał prawa zawinąć do Opola, a widokówka to fotomontaż!

abload.de/img/nr7ukp2i.jpg

Prawdę powiedziawszy takie praktyki fałszowania nie należały wtedy do rzadkości, i nie uchodziły za przestępstwo. Ot, odkryto możliwość i eksperymentowano. Ale osobiście uważałbym to za nieuczciwe i za wprowadzanie ludzi w błąd.
#5 | Apis dnia 27.04.2018 07:46
Moją uwagę zwróciło również to, że statki są nieproporcjonalnie małe w stosunku do panoramy Opola

dolny-slask.org.pl/foto/87/Odra_w_Opolu_Opole_87590.jpg


Tu proporcje są bardziej rzeczywiste

dolny-slask.org.pl/foto/429/Stare_Miasto_429081.jpg


A tak naprawdę...

dolny-slask.org.pl/foto/4153/Odra_w_Opolu_Opole_4153904.jpg
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Zakładanie firm w Niemczech | Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet