Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Zobacz zdjęcie
Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Jezioro Ammersee w Bawarii, 1992 Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Jezioro Ammersee w Bawarii, 1992
Motorowy bocznokołowiec "Diessen" (I) pod koniec sezonu turystycznego szykuje się do zimowiska.

Data: 02.05.2011
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 802 x 516 pikseli
Rozmiar pliku: 64kB
Komentarzy: 2
Ocena: Brak
Liczba wyświetleń: 1017
Komentarze
#1 | miroslaw rajski dnia 02.05.2011 07:12
Bocznokołowiec "Diessen" zbudowały zakłady Maffei w Monachium w 1908 roku pod numerem budowy 40, a wodowanie odbyło się 27 lipca tegoż roku (bliźniaczy "Andechs" powstał rok wcześniej). Otrzymał leżącą, dwucylindrową maszynę parową podwójnego rozprężania o mocy 230 KM, która napędzała ośmiołopatkowe koła napędowe oraz dwupłomienicowy kocioł parowy o ciśnieniu 10 atm z przegrzewaczem. Wszystko produkty Maffei. Rozwijał prędkość 21,5 km/h i mógł zabrać 360 pasażerów. Kosztował 129 000 ówczesnych marek.
Po trzydziestu latach eksploatacji zamontowano mu nowy kocioł parowy produkcji MAN, który ledwo dotrwał do 1974 roku kiedy to definitywnie wyzionął ducha. Nie zdecydowano się na zamontowanie trzeciej instalacji parowej i podczas przerwy nawigacyjnej 1975/76 "Diessen" otrzymał napęd diesel - hydrauliczny dwoma silnikami MAN o mocy po 194 KM.
Maszynę parową w ostatniej chwili uratowano przed złomowaniem i znajduje się do tej pory pod opiekuńczym skrzydłem Południowobawarskiego Muzeum Żeglugi w Starnbergu nad sąsiednim jeziorem Starnberger See (Südbayerische Schifffahrtsmuseum, Starnberg).
Motorowy bocznokołowiec "Diessen" z Ammersee o mało co nie dożył setnych urodzin. Ostatni rejs zrobił w 2005 roku, kiedy to ze względu na zły stan kadłuba i ogólne zużycie, nie dostał klasy.
Ale stary "Diessen" nie poszedł w całości na żyletki. W rok później odrodził się w cudowny sposób na stoczni Lux - Werft w Mondorfie nad Renem jako nowy "Diessen" (II).
Jeszcze tylko wymiary parowego (potem motorowego) bocznokołowca "Diessen": 39,80 x 10,15 (5,20) x 1,1 m.

"Diessen" (I) jeszcze za dobrych czasów. Fotos Nino barbieri:

abload.de/img/nr15bs80.jpg

abload.de/img/nr5b7sof.jpg

Wycofany ze służby w 2005 roku stary bocznokołowiec "Diessen" (I) i jego (nie)wierna kopia - wprowadzony do eksploatacji w 2006, nowy "Diessen" (II). Wyglądają bardzo podobnie, chocież dzieli ich sto lat:

abload.de/img/nr40esgj.jpg

O nowym "Diesen" napisałem tutaj: https://www.zegluga.wroclaw.pl/photogallery.php?photo_id=2442
#2 | barkaz4003 dnia 26.04.2018 23:53
Koła napdowe z pierwszego DIESSENA zachowły się .Wyeksponowane są na terenie stoczni
Bayerische Seenschiffart Ammerse w miejscowości Stegen am Ammersee.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet