Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Zobacz zdjęcie
Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Łaba w okolicach Schönebeck Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Łaba w okolicach Schönebeck
Czechosłowacki statek towarowy "MN 5307".

Data: 21.02.2010
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 805 x 551 pikseli
Rozmiar pliku: 73.64kB
Komentarzy: 4
Ocena: Brak
Liczba wyświetleń: 1130
Komentarze
#1 | miroslaw rajski dnia 21.02.2010 23:06
Do poszukania tego zdjęcia zmobilizował mnie Andrzej zamieszczaąc na stronie powitalnej podobny statek. Z początku myślałem że to ten sam. Jednak nie, ale bardzo podobny.
Wydaje mi się, że kiedyś coś takiego widziałem w Szczecinie. Niestety, ta enerdowska widokówka jest na odwrocie czysta jak łza i trudno określić kiedy to zdjęcie powstało. Szacuję na drugą połowę lat sześćdziesiątych.
Ale, ale spójrzmy tylko na jej rufę - jak przestronną musiała mieć maszynownię skoro rozciągała się na długości siedmiu bulajów!!
#2 | Teos dnia 22.02.2010 21:16
A teraz Ty z kolei Mirku mnie sprowokowałeś do poszukiwań, przypomniałem sobie że widziałem taką barkę w Hamburgu w 2007 roku.

abload.de/img/nr11pjii.jpg

abload.de/img/nr20au3z.jpg

Zdjęcia w pełnej rozdzielczości można zobaczyć w Galerii Floty.
#3 | miroslaw rajski dnia 04.10.2015 00:25
Pokazana na zdjęciach Teosa trójwyspowa barka motorowa "CSPLO MN 7318" to świeża, powojenna historia. Odsyłam tutaj: http://www.zegluga.wroclaw.pl/photogallery.php?photo_id=3377 Natomiast tytułowa "CSPLO MN 5307" - już nie trój- ale czterowyspowa - to kawał dwnej historii budownictwa statkowego nad Łabą.
Po zakończeniu drugiej wojny światowej we flotylli CSPLO znalazło się siedem dużych barek motorowych przedwojennej budowy. Sześć z nich wybudowanych w 1929 roku pochodziło z rodzimych stoczni czeskich. Natomiast siódma, bardzo podobna zbudowana została w 1937 na stoczni Dresden - Laubegast dla Neue Deutsch - Böhmische Elbschiffahrts AG (NDBE) z Drezna, pod nazwą "Heinrich". Jest to właśnie barka motorowa z naszego zdjęcia, która w 1945 roku przypadła w udziale Czechosłowacji. Nazwę "Heinrich" zmieniono na "Libuse", a od 1955 nosiła już tylko numer: "CSPLO MN 5307". W eksploatacji pozostawała aż do 1980, kiedy to wymontowano jej napęd i używano jako statek - magazyn. Na złom pocięta w 1993 roku w praskim porcie Holesovicky pristav.

Na zdjęciu to co zostało z dawnej "Libuse" czeka na zezłomowanie:

abload.de/img/nr108sn5.jpg

Trochę danych technicznych tego ciekawego statku. Kadłub stalowy, nitowany z płaskim dnem. Wymiary: 67,00 x 8,04 m. Nośność przy zanurzeniu max. 1,80 m - 592 tony. Oryginalny silnik napędowy o mocy 290 KM został wymieniony podczas generalnego remontu w 1954 na nowy - Skoda 6L275 z praskich zakładów na Smichovie. Moc 350 KM przy 450 obr/min, palił 60,30 l /h, zapas paliwa 12 300 l. Trzyskrzydłowa śruba napędowa odlana z brązu miała średnicę 1300 mm. Cztery ładownie o szerokości 7,60 m przykrywane były przez 68 stalowych pokryw.

Na koniec współczesne zdjęcie praskiego portu Holesovicky pristav, gdzie swego czasu pocięto na złom "Libuse", foto Martin Pauer: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Holesovicky_pristav.jpg
#4 | barkaz4003 dnia 28.04.2018 20:12
Coś mi się kojarzy, że w latach 50-tych pływała barka motorowa z kabiną i sterówką na środkowej części kadłuba. Była pod zarządem Żeglugi Bydgoskiej miała numer BM-7 lub BM-9.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet