Cookie Control - ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wczoraj, dziś, jutro w Polsce i Europie wykorzystuje cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze.
[ Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies ]. Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.
W 1918 roku zostało powołane Stowarzyszenie Pracowników na Polu Rozwoju Żeglugi Bandera Polska, które było pierwszą w historii Polski organizacją społeczną o profilu morskim i rzecznym. Stowarzyszenie, które przerodziło się później w Ligę Morską i Rzeczną, w rocznicę 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości świętuje 100 lat istnienia.
Działacze stowarzyszenia od momentu powstania z dużym zaangażowaniem dążyli do odbudowy Rzeczypospolitej Polskiej po 123-letniej niewoli. Udało się im od podstaw zbudować gospodarkę morską, żeglugę śródlądową, marynarkę wojenną, kulturę morską i rzeczną, turystykę wodną.
Dodał dnia 22.01.2018 mkrakowiak74 - 148 czytań 0 komentarzy
To zadziwiające, ale zaledwie w pół wieku zapomniane zostały drogi wodne w sercu Polski, przez stulecia najbardziej chyba obok Wisły ruchliwe – Bugu i Narwi. Dziś źródła obu tych rzek leżą poza granicami Polski, choć kiedyś to były ważne drogi wodne Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Jednak nie zmiany naszych granic są głównie odpowiedzialne za brak żeglugi na tych wielkich dwu rzekach i ich królowej – Wiśle.
Dodał dnia 19.01.2018 mkrakowiak74 - 570 czytań 1 komentarz
Dotychczasowemu zastępcy dyrektora Departamentu Żeglugi Śródlądowej w MGMiŻŚ akt powołania na nowe stanowisko wręczyli Sekretarz Stanu w MGMiŻŚ Jerzy Materna oraz Podsekretarz Stanu w MGMiŻŚ Anna Moskwa. W przekazaniu dokumentów w siedzibie Wód Polskich w Warszawie uczestniczyli zastępcy prezesa Wód Polskich Iwona Koza i Mateusz Balcerowicz oraz dyrektor Departamentu Kontroli i Audytu Wewnętrznego Andrzej Kulon.
Dodał dnia 18.01.2018 mkrakowiak74 - 1020 czytań 4 komentarzy
ROZPORZĄDZENIE ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 stycznia 2018 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Na podstawie art. 33 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2324) w § 1 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Minister kieruje następującymi działami administracji rządowej:
1) gospodarka morska;
2) gospodarka wodna;
3) rybołówstwo;
4) żegluga śródlądowa.
3. Minister jest dysponentem części 21, 22, 62 i 69 budżetu państwa.”.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 9 stycznia 2018 r.
PREZES RADY MINISTRÓW
MATEUSZ MORAWIECKI
Dodał dnia 13.01.2018 mkrakowiak74 - 1618 czytań 18 komentarzy
Gotowy jest harmonogram budowy stopnia wodnego na Wiśle w Siarzewie (woj. kujawsko-pomorskie) - poinformował w środę w Sejmie wiceminister środowiska Mariusza Gajda. W 2018 r. prowadzone będą prace dokumentacyjne, a inwestycja będzie realizowana w latach 2020-2025.
Koszt budowy stopnia w Siarzewie przewidywany jest na około 2,2 mld zł. Jest to inwestycja jak najbardziej realna do wykonania. Być może ostatnie przykłady temu przeczą: Świnna Poręba była budowana 30 lat, stopień wodny w Malczycach - 20 lat. Przed wojną i po wojnie tego typu inwestycje trwały około 4-5 lat.
Dodał dnia 11.01.2018 Apis - 636 czytań 2 komentarzy
Podwojenia ilości węgla, wyprawianego drogą wodną z Gliwic do Wrocławia, spodziewa się w 2018 r. wobec poprzedniego roku operator Portu Gliwice. W ub. roku, po pięciu latach przerwy, wznowiono tam przeładunek węgla, wysyłając ponad 120 tys. ton tego paliwa.
Pierwsze barki z węglem wypłynęły z Gliwic 14 lipca ub. roku, dowożąc go Kanałem Gliwickim i dalej Odrą do elektrociepłowni Kogeneracja we Wrocławiu. Pod koniec lipca operator Portu Gliwice, czyli Śląskie Centrum Logistyki, oraz grupa OT Logistics podpisały kontrakt na usługę przeładunkową w porcie, gdzie spedytor dowoził węgiel wagonami jednej ze swych spółek-córek.
Dodał dnia 10.01.2018 Apis - 675 czytań 1 komentarz
W Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) przygotowano założenia funkcjonowania Funduszu rozwoju dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym – dokumentu, pozwalającego stworzyć podstawy finansowania zadań związanych z budową, przebudową oraz utrzymaniem śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu transportowym.
Jednym z głównych celów funkcjonowania Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jest rozwój sektora żeglugi śródlądowej. Obszaru, który przez lata był marginalizowany i niedofinansowany.
Dodał dnia 09.01.2018 mkrakowiak74 - 442 czytań 0 komentarzy
W grudniu 2017 r. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ogłosiło przetarg na wykonanie opracowania pn. Analiza sektora transportu wodnego śródlądowego w zakresie wynikającym z modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz Drogi Wodnej rzeki Wisły.
Wyniki analizy transportowej ułatwią prognozowanie wielkości i struktury ładunków dla transportu wodnego śródlądowego oraz będą pomocne we wskazaniu optymalnej lokalizacji przyszłych terminali towarowych i innej infrastruktury istotnej dla rozwoju sektora żeglugi śródlądowej w Polsce.
Dodał dnia 05.01.2018 Apis - 612 czytań 1 komentarz
Trwają procedury przetargowe związane z uruchomieniem przeprawy promowej na Wiśle na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa. W przetargu na budowę i dostarczenie jednostki pływającej ofertę złożyła jedna firma, która wyceniła realizację zamówienia na kwotę 5,9 miliona złotych.
– Przeprawa promowa pomoże skomunikować ważne drogi krajowe nr 10 oraz 80, poprawi dostęp mieszkańców gminy Zławieś Wielka do miejsc pracy na terenie soleckiego parku przemysłowego. Liczymy też, że wpłynie na podniesienie atrakcyjności turystycznej tej części województwa. Samorząd województwa realizuje przedsięwzięcie wspólnie z powiatami bydgoskim, toruńskim oraz Solcem Kujawskim i gminą Zławieś Wielka – tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.
Dodał dnia 05.01.2018 Apis - 406 czytań 0 komentarzy
Zarząd Morskiego portu Gdańsk ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania drogi wodnej E-40 na terenie Polski oraz E-70 na docinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Największy polski port od dawna zaznacza, jak ważna jest dla niego alternatywna – wodna, droga transportu towarów do/z portu od strony lądu.
Zadaniem wykonawcy będzie zrealizowanie studium wykonalności dla międzynarodowych dróg wodnych: E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy, E-40 od Warszawy do granicy Polska-Białoruś(Brześć) oraz E-70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (Elbląg).
Dodał dnia 04.01.2018 Apis - 206 czytań 0 komentarzy
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał pozytywną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy stopnia wodnego na Wiśle poniżej Włocławka. Stopień w Siarzewie ma kosztować ponad 2 mld zł, a budowa zakończyć w 2025 roku. Z decyzją RDOŚ nie zgadzają się ekolodzy z Koalicji Ratujmy Rzeki. Przypominają oni, że rok temu, dla bliźniaczej inwestycji, o takich samych skutkach środowiskowych, ten sam organ odmówił uzgodnienia, powołując się na jej niezgodność z polskim i unijnym prawem.
Dodał dnia 04.01.2018 Apis - 469 czytań 3 komentarzy