Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Polskie(?) Koleje Państwowe blokują odbudowę Portu Koźle printer
Polskie(?) Koleje Państwowe blokują odbudowę Portu KoźleBrak porozumienia z PKP S.A. jest jedynym powodem czasowego spowolnienia i częściowego zawieszenia prac budowlanych zmierzających do realizacji inwestycji w kozielskim porcie. PKP S.A. w swym piśmie skierowanym do spółki Kędzierzyn Koźle Terminale poinformowała, że odstąpiła od dalszych negocjacji dotyczących najmu nieruchomości, a dokładnie torowiska na terenie portu, nie podając żadnych konkretnych powodów tej decyzji.

Decyzja ta jest niezrozumiała w kontekście realizowanej w kozielskim porcie inwestycji o wartości 400 mln. zł, która przez odmowę dalszej współpracy ze strony spółki Skarbu Państwa została wstrzymana. Chodzi o odcinek linii kolejowej liczący raptem 500 metrów, który jest zdewastowany i nieużytkowany od wielu lat.

Spółka Kędzierzyn-Koźle Terminale chce go zmodernizować na swój koszt (za 11 milionów złotych), nie narażając tym samym na żadne koszty PKP S.A. Brak tego fragmentu torowiska, którego właścicielem jest PKP S.A. odcina przyszły port od połączenia kolejowego, które dla centrum logistycznego ma wręcz kluczowe znaczenie. Nim w kozielskim porcie ruszy transport barkami, kolej stanowić ma bowiem 80 procent transportu towarów.

Aby poinformować opinię publiczną o swoich problemach, 22 sierpnia na terenie portu przedstawiciele KKT zwołali konferencję prasową.

Jeszcze na początku marca tego roku informowaliśmy, że głównym partnerem KKT w realizacji tego przedsięwzięcia, będzie PKP S.A. Tym samym PKP S.A. wchodząc do tej spółki, wnosił aportem swoją nieruchomość oraz całą infrastrukturę kolejową i jako jeden z udziałowców miał wraz z KKT rozwijać kozielski port.

Zamysł był taki, aby zagospodarować bocznicę kolejową na zapleczu portu i wybudować tam zupełnie nowe połączenie kolejowe. Spółką odpowiedzialną za realizację terminala intermodalnego jest podmiot celowy - KKT Intermodal Sp. z o.o., której udziałowcem jest fundusz Value Quest.

Warto dodać, że każda z zaplanowanych inwestycji musi uzyskać oddzielnie wszystkie niezbędne decyzje oraz pozwolenia. Dlatego - aby proces przebiegał sprawnie i bez pomyłek - inwestor zdecydował o powołaniu spółki celowej. Spółka KKT Intermodal ubiega się także o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych.

Ponadto warunkiem uruchomienia finansowania inwestycji z kredytu jest porozumienie z PKP, umożliwiające de facto korzystanie z istniejącej oraz powstającej infrastruktury kolejowej. Warto podkreślić, że sama umowa kredytowa, o charakterze warunkowym, została podpisana z jednym z banków, którego udziałowcem jest Skarb Państwa.

Prezes spółki KKT Jarosław Zemło nie rozumie dlaczego PKP S.A., strategiczna spółka należąca do Skarbu Państwa, podejmuje tak nierynkowe i nieracjonalne decyzje, zwłaszcza, że inny podmiot tej grupy - PKP PLK - był od początku pozytywnie nastawiony do idei współpracy, widząc w tym także potencjalne korzyści biznesowe.

- Niestety mimo wielu prób nie uzyskaliśmy od zarządu PKP informacji wyjaśniającej dlaczego nie podjęto żadnych działań zmierzających do połączenia portu w Kędzierzynie-Koźlu z krajowa siecią kolejową. To niezrozumiała sytuacja ponieważ chodzi o zaledwie 500 metrowy odcinek torów - tłumaczy Zemło.

Przedstawiciele inwestora podkreślają, że chodzi jedynie o czasowe spowolnienie inwestycji.
- Nasze plany pozostają aktualne, wierzymy w szybkie podjęcie decyzji i pozytywne rozstrzygnięcie. Inaczej nie inwestowalibyśmy tylu pieniędzy w budowę - dodaje Zemło i tłumaczy, że odbudowa portu rzecznego w Kędzierzynie-Koźlu pozostaje priorytetem, czego najlepszym dowodem jest skala dotychczasowego zaangażowania finansowego i organizacyjnego.

Aktualny stan inwestycji:

Terminal Płynnych Produktów Masowych: Do dnia 31 lipca 2018 proces budowy TPPM został zrealizowany w około 30%. Do końca realizacji inwestycji pozostało wykonanie 70%. Przy pracach budowlanych pracowało ok. 200 osób.

Terminal Intermodalny (Kontenerowy): Spółka pod koniec ubiegłego roku rozpoczęła starania związane z pozyskaniem wymaganych zgód środowiskowych. Warto zwrócić uwagę, że w Polsce jest tylko 38 terminali intermodalnych. Wszystkie znalazły się w programie Infrastruktura i Środowisko, w związku z czym dla żadnego z nich nie było konieczne przygotowanie pełnego raportu oddziaływania na środowisko.

- W naszym przypadku jest inaczej. Nie rozumiemy z czego wynika tak duże zainteresowanie działalnością spółki KKT. Sytuacja związana z uzgodnieniami z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska jest kuriozalna. Po raz kolejny przesunięto bowiem termin wydania decyzji środowiskowej, co skutkuje zahamowaniem procesu inwestycyjnego. Wszystkie wymagane dokumenty zostały złożone. Proces uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji ponownie z przyczyn spółce nieznanych został przedłużony. Jako strona w postępowaniu wydania decyzji środowiskowej zgłosiła się organizacja ekologiczna z Katowic pod nazwą „Stowarzyszenie Zieloni” co spowolniło proces wydania decyzji. Ostatecznie decyzja w tym zakresie ma zapaść do 30.09.2018 - czytamy w komunikacie prasowym spółki KKT.

Terminal Sypkich Produktów Masowych: Trwają prace planistyczne związane z tym etapem.

Obecnie czekamy na odpowiedź ze strony PKP S.A. w tej sprawie. Redakcja NGL zwróciła się już z pytaniem, dlaczego PKP S.A. odstąpiła od dalszych negocjacji dotyczących najmu 500 metrów zdewastowanego torowiska położonego w Kędzierzynie-Koźlu. Do tematu wrócimy niebawem.

http://www.lokalna24.pl/index.php/biznes/19989-jeden-wielki-skandal
Komentarze
#1 | budro2 dnia 28.08.2018 08:45
PKP to moloch korzeniami sięgający minionej epoki. Kieruje się swoimi prawami i nie zawsze z uwzględnieniem ekonomi czy interesu społecznego.
Urzędnicy PKP i nie tylko uważają że najbezpieczniej jest odpowiedzieć NIE bo NIE!!.
W Łabędach wykonawca remontu komory północnej śluzy prosił o zgodę na wykonanie zjazdu tymczasowego z drogi technologicznej PKP na prawy brzeg przy komorze. Oczywiście PKP nie wyraziło zgody. O ile wiem decyzja PKP została już zmieniona gdy RZGW Gliwice zagroził zakazem przejazdu drogą technologiczną pod zarządem RZGW a prowadzącą również do obiektów PKP. Niestety możliwości nacisków na PKP są ograniczone i w przypadku terminala multi-modalnego w Kędzierzynie-Koźlu nie obędzie się bez interwencji na szczeblu ministerialnym.
#2 | Szafranek dnia 10.09.2018 10:30
Przecież nikt nie obiecywał,że będzie lekko.Pozdrawiam Szafranek.
#3 | marek56 dnia 10.09.2018 12:36
Ten temat (blokady PKP) trzeba koniecznie poruszyć na Kongresie 19-20 września !
#4 | marek56 dnia 29.09.2018 09:02
I co dalej z tą blokadą ?
#5 | marek56 dnia 01.10.2018 21:20
No to już nie mam więcej pytań.
https://nto.pl/pr...r/13524860
DNO !
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Wspieramy
tzs

Dzisiaj jest poniedziałek
22 października 2018 roku
Urodziny świętują:
kapusta
Wszystkiego najlepszego!

37,020,951 odwiedzin łącznie
Użytkowników online: 0 - Gości online: 5
Łącznie użytkowników: 1,896
Najnowszy: SMAGLINSKI
Serdecznie witamy!
Kto na wachcie
janis00:49:36
krzys02:34:28
marina03:14:07
cezary12004:23:49
Hen04:42:05
Dorota Gozdek06:22:20
Szafranek07:00:42
Apis07:13:15
mkrakowiak7419:40:20
Lukasz_G20:47:52
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet