Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Pierwsze śluzowania w Malczycach printer
Pierwsze śluzowania w MalczycachZgodnie z zapowiedzią zawartą w komunikacie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, nr 20/2018 z dnia z dnia 24.05.2018 dotyczącego warunkowego przejścia jednostek pływających od śluzy Brzeg Dolny do Malczyc dniu 31.05.2018 miało miejsce przejście trzech jednostek pływających przez dotychczas zamknięty odcinek szlaku żeglownego jednocześnie pokonując stopień wodny Malczyce będący jeszcze ciągle w stanie budowy.

W tym historycznym skądinąd pokonaniu stopnia wodnego Malczyce brały udział dwie jednostki O.T. Logistics oraz dwie jednostki "Fabico" prowadzące kadłub barki pchanej. Przejście to poniekąd zostało w pewnym sensie "wymuszone" na inwestorze i wykonawcy stopnia wodnego przez firmy zlecające transport ładunków.

Oczywiście ze względu na panujące warunki hydrologiczne konieczne było tradycyjne już o tej porze roku zasilenie Odry swobodnie płynącej zrzutami ze zbiorników retencyjnych bez protestów ekologów, tak jak to miało miejsce na Wiśle poniżej Włocławka.






Z uwagi na to, że stopień wodny jest w stanie budowy oczywiście niestosownym by było komentowanie przejścia statków przez śluzę, choć nie obyło się bez uwag kapitanów prowadzących jednostki pływające. Tego typu "wyjście awaryjne" nie jest precedensem gdyż patrząc z sentymentem wstecz komandor Wróblewski uwiecznił moment przejścia holowniczego przez jaz stopnia wodnego Brzeg Dolny.



Ze zrozumiałych względów nie mogłem mieć przyjemności obserwowania i uwiecznienia w trakcie śluzowania pierwszego zestawu trasowego, być może na oficjalne otwarcie stopnia wodnego Wody Polskie zaproszą przedstawiciela portalu Żegluga Śródlądowa Wczoraj, Dziś i Jutro aby mógł rzetelnie i wiarygodnie tę historyczną chwilę na łamach portalu zaprezentować.

Na marginesie chciałbym dodać, że w tracie prac ziemnych w początkowym stadium budowy stopnia Malczyce natrafiono na fragmenty jak wówczas podawano do publicznej wiadomości dawnej śluzy. Nie do końca była ta informacja wiarygodna. Otóż wg źródeł historycznych na śląskim odcinku Odry w połowie XVIII wieku było 11 jazów z przepustami dla statków ( z przepustami a nie śluzami ) w miejscowościach Koźle, Opole, Brzeg, Oława, Wrocław, Brzeg Dolny, Rzeczyca. Laskowa, Lubów, Wilków Głogowski i Bytom Odrzański. Największą przeszkodą dla uprawiania żeglugi był jaz i pokonanie przepustu w Rzeczycy, którego wysokość wynosiła 4,5 metra ponad poziom średniej wody.

tekst i zdjęcia: Janusz Fąfara
Komentarze
#1 | Black Hawk dnia 01.06.2018 13:07
Obrońcy przyrody świętują decyzję komisarzy UE, którzy zadecydowali w zeszłym tygodniu w Brukseli, że Polska nie będzie mogła uregulować swoich rzek "ze względów ekologicznych". I tu się kończy plan rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. Swoją droga prasa o tym nie wspomniała nic. Sprawa jest "z wczoraj" i jak na razie tylko ten redaktor nie bał się "podać dalej" tematu.

https://www.wsens...rodladowej
#2 | Seehund dnia 01.06.2018 19:17
Było to tzw. "przejście propagandowe"? Zmartwiła mnie informacja o zakończeniu budowy Malczyc, ale ten artykuł potwierdza, że licznik rekordu budowy stopnia wodnego wciąż bije.
#3 | Janusz Fafara dnia 02.06.2018 11:50
To nie było "przejście propagandowe", to było przejście wyproszone, wybłagane lub jak kto woli "wymuszone" przez zleceniodawców transportu ładunków. Ładunki owe, pierwszy z Grotowic, kolejny z Malbo czekały na tą chwile ponad miesiąc czasu. Pierwotnie przejazd przez budowę starym korytem rzeki ( nie śluzę ) miał być w kwietniu przy wstrzymaniu przegradzania koryta rzeki. Niestety, ale niespodziewana fala wezbraniowa pokrzyżowała plany ( zamknięty szlak na Odrze skanalizowanej i wykonawca stopnia wodnego aby nie powodować dalszych opóźnień przystąpił do przegradzania koryta rzeki. Z kolei nadchodząca fala upałów i wynikające z tego znaczne spadki przepływu zmobilizowały zarządcę drogi wodnej bpo przegrodzeniu koryta do nieplanowanego w tym terminie piętrzenia na stopniu wodnym i przepuszczenie obiektów przez śluzę. Tak że ten precedens wcale nie oznacza oficjalnego zakończenia budowy stopnia z jednoczesnym jego oficjalnym otwarciem. Na to musimy jeszcze trochę czasu poczekać. Zastanawiam się jaką formę będzie miała ta uroczystość na stopniu w Malczycach. Patrząc na stare fotografie z uroczystych otwarć obiektów hydrotechnicznych widać paradne girlandy kwiatowe nad obiektami, przystrojone statki pasażerskie pełne zaproszonych gości a i na niektórych i księdza z kropidłem nie brakowało. Na tą chwilę nie pozostaje nic innego jak tylko uzbroić się w cierpliwość. Wytrzymaliśmy ponad 20 lat to i ten jeszcze rok jakoś damy radę.
#4 | szafir dnia 02.06.2018 18:00
BRAWO WY !!!
1. WYKONAWCA/INWESTOR – za determinację, za dotrzymanie terminu.
Po 20 latach prawie 20 km bliżej Europy !!!
2. INWESTOR/WYKONAWCA – za przystąpienie do użytkowania śluzy przez INWESTORA (Administrator Drogi wodnej) co w istocie = przejęciem z dniem 31 maja 2018 r. odpowiedzialności za obiekt/y przez INWESTORA !
3. WINB – za spodziewane (?) uruchomienie art. 57 ust. 7 pr. bud. !
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Dzisiaj jest sobota
23 czerwca 2018 roku
Urodziny świętują:
Nikt z naszej załogi
nie ma dziś urodzin

36,541,437 odwiedzin łącznie
Użytkowników online: 0 - Gości online: 1
Łącznie użytkowników: 1,858
Najnowszy: Hannibal
Serdecznie witamy!
Kto na wachcie
Seehund01:35:50
lelo195103:12:32
leszek-w04:17:41
Greg05:09:51
zbyszek105:38:35
Hen07:18:03
wzdzis08:27:34
Apis10:12:25
Janusz Misze...22:31:11
Misiordon 1 dzień
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Zakładanie firm w Niemczech | Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet