Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
W kozielskim porcie powstanie drugi terminal printer
W kozielskim porcie powstanie drugi terminalW kozielskim porcie trwa budowa pierwszego terminala produktów płynnych. Inwestor rusza także z procedurami w ramach kolejnego etapu inwestycji. Powstanie terminal kontenerowy.

Sprzedaż terenów portowych w odniesieniu do gwarancji realizacji inwestycji budziła wiele kontrowersji. Część radnych otwarcie zgłaszała swoje wątpliwości, obawiając się, że po przejęciu terenu przez firmę plany trafią na półkę, a port przez kolejne lata będzie leżał odłogiem. Szybko okazało się jednak, że inwestor nie rzucał słów na wiatr. Prace budowlane związane z realizacją pierwszego etapu inwestycji, którym będzie terminal produktów płynnych, trwają od listopada zeszłego roku i zgodnie z zapowiedziami powinny zakończyć się pod koniec roku obecnego. Trwają także przygotowania do budowy terminala intermodalnego (kontenerowego) – w grudniu inwestor uruchomił proces uzyskiwania formalnych pozwoleń administracyjnych.

Ostatnio inwestor spotkał się z przedstawicielami rady osiedla Kłodnica, aby przedstawić nowe plany. O ile pierwszą część budowy realizuje spółka Kędzierzyn-Koźle Terminale, drugą wykona spółka KKT Intermodal. Dlaczego inwestor zdecydował się na powołanie osobnego podmiotu?

Jak wyjaśnił Jarosław Zemło, prezes Kędzierzyn-Koźle Terminale, każdy etap budowy (w dalszych planach jest również terminal produktów sypkich) będzie realizowany jako odrębna inwestycja, a więc będą uzyskiwane odrębne pozwolenia i zgody. Powołanie kolejnej spółki ma usprawnić cały proces oraz zapobiec pomyłkom. Inwestor poinformował także, że ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych.

W pierwszym etapie budowy drugiego terminala powstanie infrastruktura umożliwiająca przeładunek 20 00 TEU (kontenerów 20-stopowych, tych mniejszych) rocznie. Docelowo pojemność terminala ma wynieść 60 000 TEU rocznie. Będzie obsługiwał kolej, barki i transport samochodowy. Poza basenem portowym częściami terminala będzie bocznica kolejowa, plac przeładunkowy, suwnica oraz zadaszona hala do składowania towarów wyładowanych z kontenerów. Jak informuje inwestor, przewidywane operacje pociąg-barka mają wynieść połowę całego przeładunku.

Tym, czego najbardziej obawiają się mieszkańcy Kłodnicy, jest wzmożenie ruchu samochodów ciężarowych przez osiedle. Według zapewnień inwestora po uruchomieniu terminala intermodalnego początkowo (20 000 TUE rocznie) przewidywany ruch ciężarówek wyniesie około 14 pojazdów dziennie. Będą poruszać się ulicami Chełmońskiego, Pocztową i Portową. Podczas spotkania przedstawiciele inwestora, jak i rady osiedla, zgodzili się, że w przyszłości powinna powstać nowa droga wraz z mostem przez Odrę bezpośrednio łącząca port z drogą krajową nr 45.

Budowa terminala kontenerowego powinna rozpocząć się w trzecim kwartale tego roku. Funkcjonowanie zacznie w czwartym kwartale 2019 roku.

KK24
Komentarze
#1 | koj dnia 07.02.2018 16:21
Mnie najbardziej szczena opadła jak zobaczyłem wyremontowane nabrzeże kozielskiego portu, a zwłaszcza uzupełnioną cegłę klinkierową. Z drugiej strony ciekawy jestem kto tak buntuje ciągle mieszkańców Kłodnicy, 14 pojazdów dziennie... to niech sobie zobaczą ile pojazdów dziennie jest odprawianych z zakładów wody mineralnej, które usytuowane są w uzdrowiskach (np. Wysowa, Krynica, Muszyna itp.).
#2 | Black Hawk dnia 08.02.2018 11:53
Kolego Koj, gdybyś znał sytuację i tam mieszkał to byś wiedział o co chodzi. A chodzi o pękanie domów, które właściciele klamrują przez jeżdżące przez Kłodnicę tiry, a droga nie jest do tego przystosowana bo była budowana przed wojną, wyłożona na zwykłym podłożu kostką, na której w latach 60 położono asfalt. Koło mojego już byłego domu bo sprzedaliśmy budują drogę do terminala paliwowego na III basenie, dokładnie 15 m naszej bramy wjazdowej idącej przez nasze przydomowe pole prosto na III basen. Więc jak nie znasz sytuacji to nie zabieraj głosu w temacie..
#3 | koj dnia 09.02.2018 11:54
Kolego Black Hawk masz rację nie znam tamtejszej sytuacji. Jednak proszę zauważyć, że teren przy porcie jest terenem przy strefie przemysłowej, gdzie należy się liczyć z pewnymi "niewygodami". Z drugiej strony inwestor z miastem powinni pomyśleć jak rozwiązać tą niewygodną sytuację. Na marginesie dodam, że w dawnych (tzn. przed 1989 rokiem) czasach woda mineralna wywożona była koleją... nie jestem fanem tirów.
#4 | Black Hawk dnia 09.02.2018 13:26
Kolego Koj, pisałem o drodze głównej przez Kłodnicę tej do mostu na kanale gliwickim. Droga do portu czy ta z centrum Kłodnicy czy z Koźla jest taka sama, czyli wąska z tzw. kocich łbów pokrytych asfaltem. Tą sytuację może tylko zmienić obwodnica i nowy most na Odrze Władze miasta miały na to dużo czasu, kilkanaście co najmniej lat. Monity mieszkańców o pękaniu domów mały gdzieś, czyli mówią wulgarnie w dupie. Część mieszkańców popękanych domów do dziś się z miastem sądzi, część z nich zdążyła już umrzeć nie doczekała wyroku ani odszkodowań. Na mojej ulicy stoją popękane domy tych co już pomarli, puste!
#5 | kolo dnia 09.02.2018 16:41
Normalne samorządy sporządzają plany zagospodarowania przestrzennego, w których ustalają funkcje poszczególnych obszarów miast. Plany są przepisami i podejmowane są na podstawie uchwał gminnych. Nienormalne samorządy nie sporządzają takich planów po to by nie wiązać się jakimiś przepisami. Bo jak przyjdzie inwestor to zainwestuje tam gdzie będzie chciał i wybuduje to co będzie chciał.
Sytuacja ze starymi portami odrzańskimi jest skomplikowana o tyle, że ze względu na rozrastanie się miast te stuletnie portu znajdują się obecnie przeważnie w centrach miast. Położenie portu w centrum miasta nie jest korzystne dla nikogo. Przedsiębiorcy aby dojechać do portu muszą przedzierać się przez całe nierzadko zakorkowane miasto, pokonywać niskie mosty czy niskie wiadukty. Port w centrum miasta to także kłopot dla mieszkańców gdyż pod oknami przejeżdżają ciężarowe samochody, samochody te powiększają korki. Dlatego bardzo często stare porty ich ceglana, wielokubaturowa, historyczna zabudowa wykorzystywana jest jako do celów publicznych (restauracje, centra naukowe, szkoleniowe, mariny i in). Natomiast porty wyprowadzane są na obrzeża miasta tam gdzie łatwiej jest dojechać obwodnicą, gdzie dochodzi kolej i gdzie mogą być prowadzone inne działalności np. stocznie, magazynowanie, konfekcjonowanie, drobna produkcja itp. Jednak aby powstało takie centrum logistyczne prowadzące działalność m.in. portową powinny gminy zaplanować je w planie zagospodarowania przestrzennego.
Bywa też, że stare odrzańskie porty są nadal w miejscach, które bez szkody dla przedsiębiorców, mieszkańców i miast można rozwinąć do rozmiarów kilkudziesięcio hektarowych centrów logistycznych.
#6 | Black Hawk dnia 09.02.2018 17:28
Kolo 100/100! Dojazd do portu w Koźlu to niski 1 i 2 (na I basen ten mający być kontenerowym) wiadukt, i wąskie kręte uliczki. Pod nim, żaden tir z kontenerem nie przejedzie, nie mówiąc już o ładunkach o dużych gabarytach..Musieliby podnieść nasypy kolejowe, od strony Koźla a tam most kolejowy na Odrze i od strony Kłodnicy ze 2 km, a to nierealne.
#7 | kolo dnia 10.02.2018 08:54
Muszę dodać, że niestety w Polsce ani nie przeznacza się historycznych portów na cele publiczne ani nie planuje się nowych centrów logistycznych z funkcjami portowymi poza centrami miast. Jedyny pomysł na stare porty to ich prywatyzacja bądź sprzedaż. Ten proceder ciągle trwa.
Nowi właściciele portów niszczą starą zabudowę i budują deweloperkę. Dlatego z taką euforią i nadzieją przyjmujemy powrót funkcji portowych do starych odrzańskich portów. Wina bałaganu urbanistycznego, braku pomysłu leży po stronie samorządów.
#8 | koj dnia 10.02.2018 18:04
Kolega kolo ma rację, ale trzeba też pamiętać o tym jakie jest saldo migracji w Koźlu. Niemniej mam nadzieję, że inwestorzy, władze miasta i mieszkańcy wypracują jakieś rozwiązanie.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Dzisiaj jest wtorek
20 lutego 2018 roku
Urodziny świętują:
Dawid
Wszystkiego najlepszego!

36,166,077 odwiedzin łącznie
Użytkowników online: 0 - Gości online: 2
Łącznie użytkowników: 1,817
Najnowszy: asuter
Serdecznie witamy!
Kto na wachcie
edek7600:44:59
Black Hawk00:51:16
Apis01:54:32
krzycho11102:24:07
Janusz Misze...03:45:09
Hen06:42:43
ArtB09:28:41
Seehund22:44:19
miroslaw rajski23:33:50
Norbi7323:40:03
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Zakładanie firm w Niemczech | Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet