Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Moduł gigantycznej turbiny dla Elektrowni Opole dotarł do Gdańska printer
Moduł gigantycznej turbiny dla Elektrowni Opole dotarł do GdańskaWaży 167 t i ma prawie11 metrów długości. To moduł średnioprężny gigantycznej turbiny dla Elektrowni Opole. Jego przeładunek z barki na statek odbył się w Gdańsku w środę. Stamtąd moduł popłynie do Szczecina, a następnie Odrą do Opola.

Element gigantycznej turbiny powstał w Zakładzie Turbin General Electric w Elblągu. Operacja jego przeładunku nie należała do łatwych i została podzielona na kilka etapów. Najpierw moduł przypłynął na barce z Elbląga do Gdańska. Następnie największy w Polsce pływający dźwig Maja umieścił ładunek z barki na własnym pokładzie, by później przenieść go bezpośrednio na statek Saturn. Ten zawiezie moduł do Szczecina. Za przeładunek odpowiedzialna była firma Fracht FWO Polska.

Maja należy do Polskiego Ratownictwa Okrętowego. Masa przewożonych na jej pokładzie ładunków może sięgać 800 t. Hak główny ma udźwig 330 t, a hak pomocniczy – 100 t. Ramię dźwigu obraca się o 360°, a napędzają go trzy pędniki Voith-Schneider. Maja została oddana do eksploatacji w 1980 r. Ma 55,49 m długości, 25,02 m szerokości oraz 2,85 m zanurzenia.

Statek Saturn natomiast został zbudowany w 1966 r. Jednostka ma 55 m długości, 9 m szerokości oraz 7,1 m maksymalnego zanurzenia. Jej nośność to 772 t. Statek pływa pod duńską banderą.

Największa w kraju turbina

Turbina parowa wyprodukowana przez Zakład Turbin General Electric w Elblągu jest największym takim urządzeniem w kraju. Ze względu na jej rozmiary podzielono ją na dwa elementy. Wspominany już moduł średnioprężny o wymiarach 10,63 m x 4,01 m x 5,00 m i wadze 166,8 t transportowany jest drogą morską. Moduł wysokoprężny natomiast o wymiarach 8,05 m x 2,87 m x 3,25m i wadze ponad 85 t przewożony jest specjalnym samochodem nadwoziowym z pilotem drogą lądową. To bardzo skomplikowana operacja logistyczna. Wszystkie elementy mają dotrzeć do Elektrowni Opole jeszcze w tym miesiącu. Turbina będzie miała moc 900 MW.

Uroczysta odprawa turbiny parowej odbyła się na początku ubiegłego miesiąca w Zakładzie Turbin General Electric w Elblągu.Koncern jest generalnym projektantem oraz dostawcą technologii dla Elektrowni Opole, w tym kluczowych urządzeń: turbin, generatorów oraz kotłów. Są one zbudowane według najbardziej na świecie zaawansowanych technologicznie rozwiązań dla energetyki węglowej, zapewniających bardzo niski poziom emisji w porównaniu do średniego globalnego poziomu.

Największa taka inwestycja w Polsce po 1989 r.

Budowa energetycznych bloków nr 5 i 6 w Elektrowni Opole to największa tego typu inwestycja w Polsce po 1989 r. Ich łączna moc wyniesie 1 800 MWe. Oprócz parowej turbiny, zakład GE Power wysłał do Opola także nowoczesny generator zaprojektowany specjalnie dla tej inwestycji.

Zaawansowanie prac przy budowie dwóch nowych bloków nr 5 i 6 w elektrowni PGE w Opolu przekroczyło 70 %. Prace kontynuowane są zgodnie z harmonogramem i odbywają się w formule EPC (engineering, procurement, construction), czyli obejmują projektowanie, budowę i dostawę bloków „pod klucz”. Na placu budowy pracuje ponad 5 000 osób, a przy projekcie zatrudnionych jest ponad 300 firm.

Dwa nowe bloki będą opalane węglem kamiennym. Każdy z nich będzie miał 900 MWe mocy brutto. Rocznie będą zużywać łącznie ok. 4,1 mln ton węgla. Dzięki najnowszym technologiom blok uzyska ok. 46 % sprawności netto, a emisja na jednostkę wyprodukowanej energii zostanie ograniczona o ok. 20 %.

Rocznie nowe jednostki będą produkowały do 13,4 TWh energii elektrycznej, co stanowi około 8 % produkcji krajowej. Żywotność bloków przewidziano na 35 lat pracy, z rocznym wykorzystaniem do 8 000 godzin zainstalowanej mocy.

gospodarkamorska.pl
Komentarze
#1 | zbyszek1 dnia 16.03.2017 08:36
Było inne wyjście. Należało zebrać wszystkich "ekologów" i innych celebrytów, załadować im turbinę na plecy w Elblągu i niech niosą do Opola.
#2 | Mariner76 dnia 16.03.2017 11:11
Do Stalowej Woli pare lat temu dotarła turbina 315 ton w jednym kawałku.Sam transport lądowy ostatnie 30 km był świetnym widowiskiem.
http://www.youtub...HLpXOC0mbU
#3 | kalafior dnia 16.03.2017 11:14
Transport do Fromborka, informacja sprzed dwóch dni.
http://mobi.porte...owaru.html
#4 | kalafior dnia 16.03.2017 11:17
@ Marine76, do Stalowej Woli były dwa transporty, z czego pierwszy dotarł do samej elektrociepłowni, a drugi - tak jak piszesz - zatrzymał się około 30km przed miejscem docelowym.
#5 | marek56 dnia 16.03.2017 13:03
"Statek Saturn natomiast został zbudowany w 1966 r. Jednostka ma 55 m długości, 9 m szerokości oraz 7,1 m maksymalnego zanurzenia. Jej nośność to 772 t."
Nie pasuje mi podane zanurzenie tego statku. Trochę jakby za duże w porównaniu do pozostałych parametrów. Wg danych w Marine Traffic ta jednostka ma maksymalne zanurzenie 3,447m
#6 | kalafior dnia 16.03.2017 13:55
Uściślę swój poprzedni post, który pisałem na telefonie siedząc na korytarzu w urzędzie. Chodziło o Tolkmicko, a nie Frombork.
http://radiogdans...ie-zdjecia
#7 | kalafior dnia 16.03.2017 17:52
Przepraszam, że piszę post pod postem, ale ta informacja jest bardzo ważna (wg mnie zasługuje nawet na osobny wpis).

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego wystosował zapytanie ofertowe dla chętnych, którzy podjęli by się zorganizować rejs kontenerowy z Gdańska do Płocka. Garść konkretów:

1. Planowany termin realizacji umowy: od 10.04.2017 r. do 5.05.2017 r
2. Zestaw to pchacz plus jedna barka 250-300t z 22 kontenerami.
3. Możliwość kontynuacji rejsu do Warszawy.
4. Osoba uprawniona ze strony Zamawiającego do kontaktu z Wykonawcami – Leszek Turowski, Biuro ds.
dróg wodnych, tel. 56 62 18 332.

Zainteresowani mogą składać oferty na realizację zamówienia.

Więcej szczegółów:
https://bip.kujaw...do-plocka/
#8 | Seehund dnia 16.03.2017 21:27
Marek, aby rozwiać Twoje wątpliwości, zadałem sobie trud poszperania i okazało się, że niewiele źródeł podaje jego zanurzenie, ale te, które podają to 3,4 metra. Gratuluję spostrzegawczości. Wypatrzyłem, że obecnie płynie z zanurzeniem 3,10 m. Życzmy sobie jak najwięcej takich transportów wymuszających korzystanie z dróg wodnych.
#9 | Seehund dnia 17.03.2017 12:56
Saturn większość trasy ma za sobą. Jeśli moja wersja MarineTraffic mówi prawdę, to minął wysokość Kołobrzegu.
#10 | marek56 dnia 17.03.2017 14:50
Ostatnie odświeżenie pozycji było 48min temu (teraz jest 14:47) i wtedy był na wysokości Niechorza. Jest szansa, że jeszcze dzisiaj może być w Świnoujściu. Jutro Szczecin i przeładunek Smile I w górę Odry ! Trzymajmy kciuki za powodzenie tego transportu Smile
#11 | marek56 dnia 17.03.2017 14:56
Czy wiadomo już kto będzie wiózł ładunek do Opola ?
#12 | marek56 dnia 18.03.2017 09:48
Saturn już w Szczecinie.
#13 | Janusz Miszewski dnia 18.03.2017 21:05
Gwoli ścisłości dodam tylko, że ładunek z Elbląga do Gdańska przetransportował kpt. ż.ś. Czesiu Błocki swoim zestawem pchanym "Hetman".
#14 | kalafior dnia 23.03.2017 10:00
#15 | Seehund dnia 27.03.2017 02:11
Marek, żadnej pozycji sobie już nie odświeżymy, ale przeczucie mówi mi, że wokół tego tematu, ze swoim aparatem i pasją do fotografii, krąży Pan JF.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Dzisiaj jest niedziela
22 lipca 2018 roku
Urodziny świętują:
Nikt z naszej załogi
nie ma dziś urodzin

36,616,649 odwiedzin łącznie
Użytkowników online: 0 - Gości online: 2
Łącznie użytkowników: 1,861
Najnowszy: Hummel-Ruthof
Serdecznie witamy!
Kto na wachcie
mkrakowiak74zszedł na ląd
miroslaw rajski01:52:16
Greg06:46:19
zbyszek108:01:54
leszek-w09:00:25
Hen10:23:10
Fidelis10:57:12
barkaz400321:32:51
Andrzej Mits... 1 dzień
Apis 1 dzień
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet