Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Regiony przygraniczne chcą przedłużenia żeglownej Odry do Ostrawy printer
Regiony przygraniczne chcą przedłużenia żeglownej Odry do OstrawyStowarzyszenie na rzecz rozwoju kraju Morawsko-śląskiego wspólnie z polskim Stowarzyszeniem na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej i dróg wodnych – Radą Kapitanów - starają się o użeglowienie rzeki Odry aż do Ostrawy-Mošnova. Na tym zagadnieniu skupili się uczestnicy konferencji Oderské fórum- Forum Odrzańskie, która odbyła się 20 maja w Chałupkach a którą przygotowały oba partnerskie stowarzyszenia. One właśnie zainicjowały projekt „Oderské fórum-Forum Odrzańskie“, którego głównym celem jest koordynowanie stanowiska samorządów lokalnych, przedstawicieli władz państwowych i gospodarki na czesko polskim pograniczu wzdłuż Odry dotyczącego propozycji przedłużenia Odrzańskiej Drogi Wodnej do kraju Morawsko-śląskiego oraz zwiększenia świadomości społecznej o korzyściach z tego wynikających. Projekt Oderské fórum-Forum Odrzańskie wspierany jest finansowo z funduszu mikroprojektu programu operacyjnego współpracy transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007-2013

- Użeglowienie Odry do Ostrawy byłoby jednocześnie ekonomiczną restrukturyzacją regionu. Droga wodna będzie dla naszego kraju oznaczać ożywienie gospodarcze i być jednym z głównych projektów Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej TRITIA – stwierdził na konferencji w Chałupkach Pavel Bartoš, przewodniczący Stowarzyszenia na rzecz rozwoju kraju Morawsko-śląskiego.

Rzeka Odra jest żeglowna od portu morskiego w Szczecinie do Kędzierzyna-Koźla. Miasto to leży 50 kilometrów od granic kraju Morawsko-śląskiego. Jej użeglowienie aż do Ostravy-Mošnova wydłuży Odrzańską Drogę Wodną o 90 kilometrów. Byłby to samodzielny odcinek – niezależny od innych projektów, niemniej mógłby być elementem połączenia Dunaj-Odra-Łaba a wraz z Kanałem Śląskim częścią połączenia Odra-Wisła. Trasa tego odcinka przebiega przez najbardziej uprzemysłowione regiony w Czechach i Polsce, zamieszkałe przez 7 milionów ludzi, z których połowa mogłaby odnieść bezpośrednią korzyść z wydłużenia żeglownej Odry.

- O gospodarczym wykorzystaniu Odry mówi się od dziesięcioleci. Należy podkreślić, że droga wodna jako jedyna umożliwia transport zachowując przestrzeń życiową dla innych stworzeń a transport wodny jest ze wszystkich rodzajów transportu najbardziej przyjazny środowisku – przypomniał Andrzej Podgórski, rzecznik Rady Kapitanów.

Dzięki przedłużeniu Odrzańskiej Drogi Wodnej regiony, przedsiębiorstwa i miasta polsko-czeskiego pogranicza: Ostrawa, Buhumin, Racibórz – zyskają nie tylko połączenie między sobą. Podmioty zlokalizowane na ich terenie będą miały bezpośrednie połączenie z portami morskimi w ujściu Odry i Wisły a także poprzez drogi wodne Europy uzyskają dostęp do portów atlantyckich.

- Przedłużenie drogi wodnej da także wzrost miejsc pracy nie tylko przy jej budowie ale przy jej eksploatacji a także budowie statków, portów. Niepoślednią rolę odgrywa też wodna turystyka. Ma to także znaczenie dla gospodarki wodnej, gdyż zwiększenie pojemności koryta Odry poprawi bezpieczeństwo powodziowe. Ponadto zwiększy się energetyczna niezależność i konkurencyjność gospodarki regionu – podkreślił na konferencji Jiří Cienciala, pełnomocnik rządu w kraju Morawsko-śląskim i Usteckim.

- Walorem podnoszącym atrakcyjność transportowego korytarza intermodalnego są drogi wodne, charakteryzujące się dużym potencjałem przewozowym i niską emisją CO2. Regiony: Śląsk i Kraj Morawskośląski komponują się w sieci węzłów intermodalnych do takich rozwiązań transportowych - podkreśliła Gabriela Lenartowicz, Członek Zarządu Województwa Śląskiego a wcześniej Dyrektor Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

- Odpowiednia infrastruktura zatrzyma w kraju tradycyjny dla tego regionu przemysł ciężki. Może się bowiem okazać, że ze względu na brak możliwości transportowania swoich wyrobów wodą przedsiębiorstwa te przeniosą się w inne lokalizacje i odejdą z regionu – dodał Pavel Bartoš.

Znaczenie drogi wodnej dla regionu – szczególnie dla transportu obiektów wielkogabarytowych podkreślał też Ladislav Mravec – główny menadżer Narodowego Klastra Przemysłowego:
- Wspieramy ideę połączenia Ostrawy drogą wodną, bo w przeciwnym wypadku nie sprostamy konkurencji – przyznał Ladislav Mravec.

- Wybudowanie drogi wodnej to nie tylko możliwości transportowe – to także poprawienie bilansu wody dzięki lepszemu gospodarowaniu nią w ciągu roku - tzn.lepsza hydraulika udrożnionego koryta lub kanału w warunkach powodziowych oraz alimentacji wody w sytuacji odwrotnej (suszy) – argumentował Paweł Macha – burmistrz miasta Kuźnia Raciborska.

Dziewięćdziesiąt kilometrów drogi wodnej o odpowiednich parametrach żeglugowych do Ostrawy kosztowałoby według szacunków ok 800 mln Euro

- Gdyby ta trasa została włączona do sieci europejskich korytarzy transportowych TEN-T możliwe byłoby uzyskać z funduszy europejskich dofinansowanie do 85% całości nakładów – przekonywał w Chałupkach Petr Forman, doradca prezydenta Republiki Czeskiej ds. dróg wodnych.

Uczestnicy seminarium uzgodnili, że trzeba opracować studium wykonalności odcinka Kędzierzyn-Koźle – Ostrava – Mošnov, zaimplementować projekt do planów i strategii w obszarze polityki transportowej na wszystkich płaszczyznach i zawrzeć międzyrządową umowę czesko-polską o budowie wspomnianego odcinka drogi wodnej.

„Należy też umieścić tę drogę wodną na mapie sieci korytarzy transportowych TEN-T i na tej podstawie ubiegać się o współfinansowanie jej budowy z funduszy europejskich. Ważną rolę ma też odpowiednia informacja w regionach o korzyściach wynikających z tej drogi wodnej“ – zapisano we wnioskach końcowych konferencji.
Komentarze
#1 | Jacek z Opola dnia 27.05.2015 21:31
Można powiedzieć, że to kolejne światełko w tunelu?
Jest kilka osób, które chcą tego samego. Wygląda, że się dogadały.
To dobry początek. Są jakieś plany.

Co jest potrzebne teraz?
#2 | Apis dnia 29.05.2015 08:41
Co jest potrzebne - spisaliśmy w broszurze Forum: http://www.msunio...on-673.pdf
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Dzisiaj jest niedziela
22 lipca 2018 roku
Urodziny świętują:
Nikt z naszej załogi
nie ma dziś urodzin

36,616,651 odwiedzin łącznie
Użytkowników online: 0 - Gości online: 2
Łącznie użytkowników: 1,861
Najnowszy: Hummel-Ruthof
Serdecznie witamy!
Kto na wachcie
mkrakowiak74zszedł na ląd
miroslaw rajski01:52:37
Greg06:46:40
zbyszek108:02:15
leszek-w09:00:46
Hen10:23:31
Fidelis10:57:33
barkaz400321:33:12
Andrzej Mits... 1 dzień
Apis 1 dzień
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet