Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Kozielski port znów zatętni życiem? printer
Kozielski port znów zatętni życiem?Władze Kędzierzyna-Koźla finalizują już rozmowy z przyszłymi inwestorami. Jeden z nich chce przewozić Odrą węgiel ze Śląska do Elektrowni Opole.

Rozmowy z jednym z inwestorów prowadzimy już od dwóch lat, jesteśmy blisko konkretnych ustaleń - mówi Wiesław Skwarko, prezes Kędzierzyńsko-Kozielskiego Parku Przemysłowego, który zarządza kozielskim portem, a dokładniej tym, co z niego zostało po latach dewastacji.

Prezydent miasta Sabina Nowosielska kilka tygodni temu wyznaczyła czas na przygotowanie koncepcji zagospodarowania portu przez inwestorów. Dokument - jak dowiedziała się nto - jest już gotowy. W marcu władze miasta chcą przedstawić wszystkie szczegóły, niedługo później mają ruszyć przygotowania do inwestycji. Już wiadomo, że na miejscu może powstać centrum logistyczne, w którym byłyby przeładowywane produkty płynne, m.in. chemikalia. Mają one być transportowane do Szczecina. Odbiorcą części towarów mają być zakłady chemiczne Baltchem. Zainteresowana jest tym grupa inwestycyjna Warsaw Equity.

Jest też inwestor z branży węglowej. Według planów, w Koźlu węgiel będzie przeładowywany z wagonów i transportowany dalej wodą do Elektrowni Opole. Część kosztów inwestycji poniosą firmy, które będą tu prowadzić działalność, część prac ma także wykonać gmina. Jest potrzeba m.in. budowy drogi dojazdowej dla ciężkich pojazdów. Na to planuje się pozyskać pieniądze z funduszu unijnych. Prowadzone są również rozmowy z PKP w sprawie odbudowy linii kolejowej do portu i wpięcia jej w istniejącą sieć kolejową.

Ostatnim dużym przewoźnikiem węgla po Kanale Gliwickim i Odrze była firma OT Logistics. W maju 2013 r. poinformowała jednak, że ogranicza dostawy surowca wodą, rozkładając ich ciężar także na transport kolejowy. Tłumaczyła, że wynika to z chwilowo niedostatecznej głębokości rzeki oraz długich okresów zamykania żeglugi przez administratora szlaku. Ostatecznie z transportu rzecznego zrezygnowała praktycznie całkowicie.

Kozielski port w latach sześćdziesiątych XX wieku

W kozielskim porcie są trzy baseny, a łączna długość nabrzeży przekracza 4 km. Cały kompleks ma powierzchnię ponad 40 hektarów.

źródło: Nowa Trybuna Opolska
foto: archiwum Rady Kapitanów
Komentarze
#1 | Jacek z Opola dnia 24.02.2015 03:02
Według planów, w Koźlu węgiel będzie przeładowywany z wagonów i transportowany dalej wodą do Elektrowni Opole

A dlaczego nie załadować węgla już w Gliwicach? Czy port w elektrowni Opole już się buduje?
Fajnie.
#2 | Apis dnia 24.02.2015 09:14
Gdyby węgiel ładowano w Gliwicach na barki - do czego potrzebny byłby port w Koźlu? Chodzi o to, ze w kopalniach ładuje się węgiel do specjalnych wagonów kubłowych. Wszystko jedno czy pojedzie do Gliwic czy do Koźla - może jechać tu i tu.

Z portem węglowym w Opolu jest gorzej - istniejący jest dość oddalony od Elektrowni. Najlepiej byłoby w okolicy Dobrzenia Małego zrobić nabrzeże z taśmociągiem - jak we Wrocławiu dla Kogeneracji (Elektrociepłownia Wrocław) albo po wywłaszczeniu terenu przekopać się przez teren dawnego starorzecza (dziś jest tam rów melioracyjny). Mogłoby to wyglądać tak (kliknięcie powiększa obrazek):

www.zegluga.wroclaw.pl/images/opole-el.jpg

Poniżej widać wyraźnie, że port i składowisko EC Wrocław jest tuż przy kanale żeglownym a taśmociąg podaje węgiel wprost do kotłów (kliknięcie powiększa obrazek):

www.zegluga.wroclaw.pl/images/ec_wroclaw_2.jpg
#3 | Jacek z Opola dnia 25.02.2015 00:35
Sprawa portu węglowego dla elektrowni Opole ekscytuje mnie od dawna. Nie myślałem, że można to zrobić tak łatwo. Byłbym za tańszym rozwiązaniem.
1. Lekkie poszerzenie koryta rzeki
2. Umocnienie brzegu, budowa nabrzeża
3. Utwardzenie łąk na plac składowiska
Taśmociąg poprowadziłbym wprost na obecne składowisko węgla (czarny prostokąt przy kominie)
Posiadanie dwóch składowisk (nad Odrą i obecne) byłoby zabezpieczeniem na okresy przerw w żegludze.
Oczywiście port z basenem miałby wiele zalet, ale koszt mógłby sprawę utrudnić.
Proszę o nazwiska osób przeciwnych transportowi węgla drogą wodną :-)

A czy były jakieś plany z wykorzystaniem Małej Panwi, która przepływa w pobliżu?

Jeśli chodzi o Gliwice to myślałem o nich z tego powodu, że są tam chyba jeszcze urządzenia do załadunku węgla na barki. W zeszłym roku jeszcze ładowano.
W Koźlu postawiłbym na przeładunek kontenerów na wagony i samochody. Tam przecież zezłomowano chyba nawet tory. (Jak można było na to pozwolić?)
Jeśli budować urządzenia przeładunkowe od nowa, to raczej do kontenerów.
A jak ekspediują swoje produkty Kędzierzyńskie Azoty?
#4 | Apis dnia 25.02.2015 10:57
Wersję nabrzeża przy brzegu Odry tez juz kiedyś rysowałem (odnalazłem ten szkic - jest niżej). Taśmociąg musiałby być jednak dwukrotnie dłuższy i pytanie co jest tańsze: prace ziemne i wykopanie kanału czy budowa dłuższego taśmociągu. Nie wiem gdzie (dokładnie) buduje się kolejne bloki elektrowni, ale taśmociąg chciałem wzorem EC Wrocław podprowadzić pod blok a nie pod obecny skład.

www.zegluga.wroclaw.pl/images/opole-el2.jpg

Wariant z kanałem prowadzącym w głąb lądu i zakończonym przy drodze szerszym basenem (obrotnica dla statków) umożliwiłby także inne ładunki - w pobliżu droga 454 i linia kolejowa Opole-Wrocław przez Namysłów i Jelcz - wystarczyłaby krótka bocznica i mamy terminal kontenerowy, załadunek drewna z pobliskich tartaków, za- i wyładunek samochodów itp. (obraz po kliknięciu się powiększa - czerwona linia to tym razem taśmociąg skład-skład).

www.zegluga.wroclaw.pl/images/port-Dobrzen.jpg


Mała Panew jest dość daleko - żaden zysk z jej wykorzystania choćby w części.

Azoty to właściwy temat: na jednym końcu Odrzańskiej Drogi Wodnej Azoty - na drugim Police.
#5 | Jacek z Opola dnia 02.03.2015 01:52
1. Elektrownia jest rozbudowywana generalnie w kierunku północnym. To znaczy nowe bloki powstają na północ od istniejących, podobnie chłodnie kominowe i składowisko węgla jest rozszerzane w tym kierunku.
2. Wykorzystanie Małej Panwi wyobrażałem sobie jako kanał o poziomie wody wyższym o metr lub dwa od Odry zasilany wodami tej rzeki i wchodzący prawie do istniejącego składowiska węgla.
Jest to chyba jednak rozwiązanie zbyt drogie i nie możliwe ze względu na brak miejsca. Może jednak ma jakieś zalety. Na przykład nie ma kosztów eksploatacji taśmociągu i trochę większa odporność na powodzie.
Jednak podobne efekty można osiągnąć przedłużając Pana koncepcję z basenem. Trzeba by tylko dodać most drogowy nad kanałem.
Elektrownia pobiera z Małej Panwi wodę do celów technologicznych
3. Od czego, od kogo zależy to, czy te koncepcje zostaną zrealizowane? Czy jakiś nacisk sił społecznych w rodzaju Akcji Obywatelskiej Tak dla Odry ma tu sens?
#6 | Apis dnia 02.03.2015 07:42
OWszem - most drogowy nad kanałem ale też wrota przeciwpowodziowe. Kanał przecina bowiem wał powodziowy więc trzeba byłoby otoczyć wałem cały nowy kanał i basen portowy i podnieść nabrzeże - w tym plac składowy węgla na taki poziom aby nawet najwyższa woda ich nie zalewała. Wrota powodziowe to rozwiązanie proste i eleganckie a nad nimi mógłby przebiegać ten mostek drogowy (to lokalna droga). Nabrzeża mogłyby byc na obecnym poziomie gruntu, gdyz w razie p0odniesionych wód Odry wrota powodziowe odcinają im dostep do portu.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]

Dzisiaj jest wtorek
20 lutego 2018 roku
Urodziny świętują:
Dawid
Wszystkiego najlepszego!

36,166,125 odwiedzin łącznie
Użytkowników online: 0 - Gości online: 1
Łącznie użytkowników: 1,817
Najnowszy: asuter
Serdecznie witamy!
Kto na wachcie
zbyszek1zszedł na ląd
edek7600:53:28
Black Hawk00:59:45
Apis02:03:01
krzycho11102:32:36
Janusz Misze...03:53:38
Hen06:51:12
ArtB09:37:10
Seehund22:52:48
miroslaw rajski23:42:19
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Zakładanie firm w Niemczech | Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet