Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Forum: wątek

RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Zobacz temat
ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA » Ciekawostki żeglugowe i hydrotechniczne » Budowle i szlaki
 Drukuj temat
Żegluga w Bydgoszczy
tiktak
Makieta śluzy trapezowej gotowa .

Sześć miesięcy potrzebowali modelarze, by wykonać makietę śluzy trapezowej wraz z okolicznymi zabudowaniami. Z kominów unosi się dym, wrota śluzy są ruchome, poziom wody w komorze podnosi się i obniża. Wszystko sterowane elektrycznie. Robi wrażenie.

Jako pierwsi pokazujemy makietę bydgoskiej śluzy trapezowej i zabudowań portowych z końca XIX w. położonych pomiędzy współczesnymi ul. Marcinkowskiego, Grottgera i Focha. Makieta w skali 1:100 o wymiarach 2,3 na 1,6 m znajduje się w Muzeum Kanału Bydgoskiego przy ul. Nowogrodzkiej 3.

Powstała, by uświetnić obchody Roku Kanału Bydgoskiego, który właśnie obchodzimy. Pomysł wpisuje się też w odsłonięcie przez miasto i rewitalizację śluzy trapezowej przy ul. Marcinkowskiego - mówi Tomasz Izajasz, kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego.

Makieta robi ogromne wrażenie dbałością o detale. Budynki, ulice, płoty są dopracowane w najmniejszych szczegółach. Autorzy zadbali nawet o bruk i granitowe płyty chodnikowe w ciągu ul. Grottgera czy drewniane detale więźby dachowej w budynkach.

Oglądając makietę, można dowiedzieć się, na jakiej zasadzie działała skomplikowana budowla hydrotechniczna. Wrota górne i dolne śluzy są ruchome. Poziom wody (została wykonana ze specjalnej żywicy imitującej wodę) w komorze obniża się i podnosi. Słychać szum wody dochodzący z głośników, a z kominów nad czterema budynkami wydobywa się dym. Wszystko sterowane elektronicznie.

- Makieta jest praktycznie skończona. Będziemy nadal nad nią pracować. Wokół śluzy brakuje jeszcze latarni gazowych i urządzeń obsługi mechanizmów śluz. Wydrukujemy je w nowoczesnej technice 3D - informuje Izajasz. - Docelowo pojawią się postacie i kolejne barki - dodaje.

Pierwszą z nich przyniósł Łukasz Kurzaj, którzy jest jednym z modelarzy pracujących nad projektem. - Jest to barka bez silnika, tzw. berlinka, o masie załadunku 300 ton. Takie barki były holowane przez holowniki lub poruszały się za pomocą żagla na Kanale Bydgoskim. Model jest wykonany w skali 1:100 - opowiada modelarz. I dodaje, że pracował nad nim w ekspresowym tempie dwóch tygodni.




bi.gazeta.pl/im/5d/a9/ed/z15575389Q,Makieta-sluzy-trapezowej.jpg


Link : http://m.bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1,106506,15575430,Makieta_sluzy_trapezowej_gotowa__Zobacz_to_cacko__ZDJECIA_.html
Edytowane przez tiktak dnia 16.03.2015
 
tiktak
Bydgostiana pt. Żegluga w Bydgoszczy . Rejs w przeszłość .

m.7dni.pl/2015/04/n/c0ca3-329392.jpg


To album, który obudzi w odbiorcach sentyment do lat minionych, ale może też być podpowiedzią, w jaki sposób funkcjonować w przyszłości, by ponownie czerpać korzyści nie tylko finansowe, ale i z dziedzictwa kultury szyperskiej - mówi Tomasz Izajasz, autor książki i kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego.

http://kultura.express.bydgoski.pl/332985,Dzis-na-barce-Lemara-promocja-bydgostiana-pt-Zegluga-w-Bydgoszczy-Rejs-w-przeszlosc.html
Edytowane przez tiktak dnia 04.05.2015
 
tiktak
Ukształtowała ich woda .

Bydgoska Wyspa Młyńska stała się wizytówką miasta i regionu. Ciągle jednak brakowało zaangażowania ze strony przedsiębiorców. Okazuje się jednak, że wraz z rozwojem Bydgoskiego Węzła Wodnego pojawiły się biznesowe inicjatywy na skalę lokalną i międzynarodową .

Pierwsza natychmiast skojarzy się starszym bydgoszczanom. Nazwę
" Ondyna " zna niemal każdy, kto uczył się w bydgoskich szkołach do lat 90., bo każdy " Ondyną " płynął w ramach szkolnej wycieczki. Dziś "Ondyna " znów cumuje przy nabrzeżu, ale w niczym nie przypomina swojej leciwej poprzedniczki .


m.7dni.pl/2015/04/orig/9b0a6-328412.jpg



http://nowosci.com.pl/331877,Uksztaltowala-ich-woda.html
 
tiktak
"Conrad", czyli najbardziej bydgoski z bydgoskich parowców .


http://bi.gazeta....ie-slu.jpg



"Conrad", holownik o napędzie parowym zbudowany nad Brdą, pływał po niej prawie siedem dekad. Czterokrotnie zmieniał nazwę i kilkukrotnie armatorów. Dwukrotnie zatopiony. Umierał i odradzał się jak Feniks z popiołów. Uwieczniony na wielu fotografiach jako wycieczkowiec. Na końcu pocięty na złom. Oto jego historia z Bydgoszczą w tle.
Historia Bydgoszczy nierozerwalnie związana jest z historią żeglugi śródlądowej. Wiek XIX i XX to obraz rzeki, która tętniła życiem. Obraz zatrzymany w kadrze aparatu i utrwalony na kliszy fotograficznej, zachowany na starych zdjęciach i pocztówkach. Całość stanowi unikatową kolekcję, dokumentującą spławianie drewna, ilustrującą barki i wszelkiego rodzaju statki o napędzie łańcuchowym, parowce o napędzie śrubowym, boczno- i tylnokołowym oraz holowniki o napędzie spalinowym. Zachowane fotografie są niepowtarzalne. W oparciu o nie spróbujemy opisać historię bydgoskich jednostek pływających, budowanych często w tutejszych stoczniach. To właśnie statki i barki, pływając dla armatorów z Bydgoszczy, na stałe wpisały się w historię miasta.


http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1,48722,18267563,_Conrad___czyli_najbardziej_bydgoski_z_bydgoskich.html
 
tiktak
Jak kopano Nowy Kanał Bydgoski. Zobacz zdjęcia, które dzieli sto lat .

W zasobach Archiwum Państwowego w Bydgoszczy znajdują się fotografie ilustrujące prace przy budowie śluz i Nowego Kanału Bydgoskiego. Wybraliśmy spośród nich dwa kadry. Odszukaliśmy miejsca, w których zostały wykonane. Dwa zdjęcia i ponad 100 lat różnicy między nimi. Zobacz porównania.

bi.gazeta.pl/im/8/21650/m21650078,.gif

http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,48722,21650793,jak-kopano-nowy-kanal-bydgoski-unikatowe-zdjecia.html?utm_source=gazetaapp&utm_medium=deeplink&utm_campaign=share_article
 
tiktak
Za niski most kolejowy utrudnia transport rzeczny w Bydgoszczy .

Wodniacy apelują o podniesienie mostu kolejowego na Brdzie. - Żaden kontener nie wpłynie do portu Żeglugi Bydgoskiej. To pierwsza przeszkoda na międzynarodowej drodze wodnej E70 - mówią. PKP tłumaczy: - Żeby podnieść most, trzeba przebudować przęsła. Dziś nie ma na to pieniędzy .

http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,48722,21983207,za-niski-most-w-bydgoszczy-utrudnia-transport-rzeczny.html?disableRedirects=true
 
tiktak
bi.gazeta.pl/im/f6/ec/15/z22987766V,Remont-sluzy-Okole-w-Bydgoszczy.jpg

Dźwig przy śluzie Okole. Prace skończą się w tym roku .

Trwa kolejny etap remontu zabytkowej, liczącej 103 lata śluzy Okole w Bydgoszczy. Jej modernizacja pochłonie blisko 12 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na koniec października 2018 r.
Na miejscu budowy zacumował ponton z dźwigiem. Trwa montaż ścianek Larsena w awanporcie dolnym. Kiedy szczelnie odetną wodę od dolnych wrót wspornych, woda z komory śluzy zostanie wypompowana. To pozwoli na wejście do jej środka i rozpoczęcie prac wewnątrz obiektu.

http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,48722,22987739,dzwig-przy-sluzie-okole-w-tym-roku-bedzie-jak-nowa-zdjecia.html?disableRedirects=true#Z_BoxLokBydLink
 
Przejdź do forum:
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet