Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Forum: wątek

RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Zobacz temat
ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA » Flota rzeczna w Polsce (opisy i życiorysy statków) » Holowniki motorowe
 Drukuj temat
Holowniki HR 150
Valdemaras
Tu będą opisane holowniki zwane potocznie 'krakowiakami" lub "żelazkami" a ostatnio słyszałem też o nazywaniu ich "dziobakami".
Edytowane przez Valdemaras dnia 08.09.2007
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
HOLOWNIKI TYPU HR 150

I. PROJEKT

Po zakończonej wojnie w 1945 roku stan polskiej floty rzecznej był opłakany, większość jednostek uległa zatopieniu i zniszczeniu czasami bezpowrotnie. Inne wydobyte były remontowane i sukcesywnie przekazywane armatorom. Jednak zarówno na Odrze jak i Wiśle odczuwało się dotkliwie brak holowników. Próbowano temu zaradzić poprzez zakupy zagraniczne jak np. kontrakt holenderski lub zakupy z tzw. demobilu lub próby budowy w kraju [ polskie holendry, ] co jednak nie było łatwe ze względu na zniszczony potencjał stoczniowy, który powoli odbudowywał się, ale głównie nastawiony był na remonty wraków. Szczególnie odczuwało się brak holowników mogących pracować z niewielkimi barkami do 150 t na wodach o niewielkiej głębokości. Pod koniec lat czterdziestych inż. Nagnuszewski opracował projekt holownika zdolnego pracować w/w warunkach. W 1950 roku Sandomierska Stocznia Rzeczna w Sandomierzu przekazała Państwowej Żegludze Śródlądowej Oddziałowi w Krakowie holownik, który otrzymał nazwę "ŚLĄZAK". Jego dane techniczne przedstawiały się następująco: długość - 16,00 m, szerokość - 3,30 m, i zanurzenie 0,55 m. Wyposażony został w jeden silnik wysokoprężny produkcji amerykańskiej typu 4D335R Gray Marine o mocy 110 KM o przełożeniu 1:1,5 pochodzący z tak zwanych zakupów z demobilu. Napęd zapewniała jedna śruba. Rok później nazwę rŚlązakr1; uznano za niegodną i przemianowano na "CZYN MAJOWY". Ostatecznie podczas odwilży politycznej w 1956 roku otrzymał nazwę "MAKRELA". W tym samym czasie Stocznia Sandomierska przekazała drugi holownik dla Państwowego Zarządu Wodnego w Krakowie otrzymał on nazwę rSANr1;. Jednostki te pracowały na Dolnej Wiśle wykazując się dobrymi osiągami. Ich niewielkie zanurzenie czyniło je bardzo przydatnymi w pracach przy regulacji rzek. Pewnym utrudnieniem była mała moc i ich zwrotność. Pod koniec lat pięćdziesiątych XX w. w Biurze Konstrukcji Taboru Morskiego w Gdańsku wzorując się na holowniku "Makrela" opracowano a właściwie zmodernizowano dokumentację tego holownika oznaczając ją B 238. Różnice polegały na zwiększeniu długości oraz szerokości. Jako napęd zastosowano mocniejszy silnik, który napędzał dwie śruby za pomocą przekładni z pasów klinowych, który rozdzielał moc na dwa wały śrubowe. Budowę prototypu i całej serii holowników oznaczonych jako HR 150 zlecono Krakowskiej Stoczni Rzecznej w Krakowie, która w dniu 3 maja 1960 roku przekazała pierwszy holownik. Otrzymał on nazwę "BOLEŃ". Projektantem dokumentacji był mgr inż. Tadeusz Buczkowski. Holowniki te pracowały i pracują do dziś na wszystkich drogach wodnych śródlądowych w Polce. Niektóre przebudowano nawet na statki pasażerskie. Od pierwszej jednostki określa się je jako typ "Boleń". Popularnie nazywane są "krakowiakami" lub "żelazkami". Również dwa wymienione wcześniej holowniki przebudowano na dwuśrubowce. Warto nadmienić że kilka holowników wyeksportowano do ówczesnej Demokratycznej Republiki Wietnamu w tzw. wersji tropikalnej.



II. KADŁUB

Do budowy kadłuba zastosowano stal okrętową Siemens Martina St37s. Układ wiązań poprzeczny. Kadłub jest całkowicie spawany, dziobnica belkowa. Wręgi mają kształt łamany i jest ich 34. Odstęp miedzy nimi wynosi 500 mm. Holownik posiada 4 grodzie poprzeczne wodoszczelne, które dzielą go na pięć przedziałów. Zawierają one licząc od rufy:
1. skrajnik rufowy z sektorem sterowym
2. magazynek rufowy
3. siłownia
4. pomieszczenia mieszkalne
5. skrajnik dziobowy
Grodzie znajdują się one na wręgach 1, 8, 20 i 31.Sterówka konstrukcji nitowanej wykonana jest z hydroaluminium P-A2 natomiast sam dach jest stalowy. Nadbudówka i pokład nad pomieszczeniem mieszkalnym i maszynownią wykonane są z blachy stalowej. Komin wykonano z hydroaluminium i laminatu. Holownik posiada w części dennej dwa zamknięte tunele z denno-bocznym dopływem wody do śrub. Statek posiada dwa stery wypornościowe częściowo zrównoważone. Światło dzienne do siłowni, sterówki i pomieszczeń mieszkalnych zapewniają okna typu kolejowego.
Zejście do siłowni znajduję się po prawej burcie tuż za sterówką poprzez stalowe drzwiczki oraz po lewej burcie bezpośrednio ze sterówki. Wejście do sterówki odbywa się poprzez drzwi po obu burtach statku. Ze sterówki znajduje się po prawej burcie schodniami zejście do pomieszczeń mieszkalno-socjalnych. Znajduje się tam jedna kabina czteroosobowa wyposażona w kanapy oraz stolik. Kuchnia węglowa z płytą stanowi równocześnie piec C.O. i podgrzewacz wody do celów sanitarnych. W oddzielnym pomieszczeniach znajdują się umywalka oraz W.C.
Dane techniczne:
- długość całkowita: 18,65 m
- długość na wodnicy: 17,50 m
- szerokość: 3,70 m
- wysokość burt: 1,30 m
- zanurzenie maks.: 0,65 m
- wyporność: 24,5 t.
W trakcie eksploatacji wiele jednostek zostało przebudowanych, wobec czego zmieniło się wyposażenie wnętrz, zmieniono też rodzaj ogrzewania na opalanie ropą. Niektóre HR 150 przebudowano wręcz na statki pasażerskie. W chwili obecnej nie dysponuje pełną dokumentacją jakim zmianom uległy poszczególne jednostki. Będę wdzięczny za każdą informację bądź to na forum lub na mail:

III. SIŁOWNIA

znajduje się pomiędzy wręgą nr 8 a numer 20 i oddzielona jest od innych przedziałów poprzecznymi grodziami wodoszczelnymi. Jako napęd główny zastosowano jeden silnik wysokoprężny czterosuwowy typu DMa-150 produkcji ówczesnych Zakładów Mechanicznych im. M. Nowotki w Warszawie. Jest to silnik 6 cylindrowy o mocy 150 KM [110 kW]. Ustawiony on jest na podkładach elastycznych i sterowany hydraulicznie ze sterowni. Rozruch elektryczny za pomocą baterii akumulatorów 112 Ah, 24 V wówczas, dziś przeważnie 165 Ah. Maksymalna ilość obrotów silnika wynosi 1.500 na minutę poprzez przekładnię redukcyjno-nawrotną o przełożeniu 1: 2 oraz przez przekładnię z pasów klinowych o przełożeniu 1:1 rozdzielającą moc silnika na dwa wały napędowe. Wały zakończone są mosiężnymi śrubami napędowymi pracującymi w zamkniętych półtunelach i połówkach dysz Korta. Obydwie śruby pracują w jednakowym kierunku obrotów. Poza silnikiem głównym i przekładnią pasową z naprężaczami w siłowni znajdują się dwie pompy zęzowe ssące, jedna zawieszana na silniku głównym i druga ręczna. Prąd o napięciu 24 V podczas pracy silnika dostarcza zawieszona prądnica ma ona moc 1,5 kW. Podczas postoju natomiast akumulatory [24 V, 222 Ah.] W siłowni znajdują się dwa zbiorniki paliwa po 0,9 m3 wystarcza to na 50 godzin pracy silnika pełną mocą.
Na niektórych holownikach dokonano przebudowy napędu głównego poprzez zamontowanie dwóch silników typu SW 400M2 produkcji Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu oraz przystosowanie do potrzeb żeglugowych Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku. Są to silniki wysokoprężne, sześciocylindrowe o mocy 95 KM [70 kW] każdy. Maksymalna ilość obrotów wynosi 2.100 na minutę. Przenoszą one moc na dwie linie wałów poprzez przekładnię elastyczną o przełożeniu 1:2. Śruby mogą pracować w dwóch niezależnych od siebie kierunkach. Poprawiło to znacznie zdolności manewrowe holowników.

IV. WYPOSAŻENIE

a. kotwicze: składa się lub składało z dwóch wind kotwicznych uruchamianych ręcznie. Posiadają one uciąg do 500 kG. Dwóch kotwic czterołapowych o wadze 100 i 50 kG. Kotwica 100 kG zawieszona jest na żurawiku dziobowym.
b. pokładowe: cztery podwójne pachołki burtowe umiejscowione na dziobie i rufie, bosaki, wiosła pychowe, sonda ręczna.
c. holownicze: hak holowniczy 2 T o zasięgu obrotu 180°. Hak zamocowany jest na tylniej ścianie nadbudowy rufowej. Na rufie zamontowany jest pałąk holowniczy
d. nawigacyjno-sygnalizacyjne: światła burtowe, topowe, rufowe, holownicze i kotwiczne oraz awaryjne, syrena elektryczna i reflektor szperacz.
e. ratunkowe: kamizelki ratunkowe dla załogi oraz jedna łódż ratunkowo-towarzysząca.

© Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk. 25 luty 2007
Kopiowanie i powielone za podaniem źródła i autora.

Edytowane przez Valdemaras dnia 03.06.2007
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
BOLEŃ

TYP STATKU: holownik typu HR 150
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1960;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY:101.
NOŚNOŚĆ:6 t.
WYMIARY: długość-18.50 m; szerokość- 3.70 m, zanurzenie- 0.53 m.
SILNIKI:1 silnik spalinowy; typ DMa-150 Wola;6 cylindrowy. Producent: Zakłady Mechaniczne
im. M. Nowotki w Warszawie;moc:150 KM. Nr. ser. 3084. rok. prod.: 1959
PĘDNIK:2 śruby,PRĘDKOŚĆ:11,5 km/godz.;ZAŁOGA:4 ludzi.
NUMERY REJESTRACYJNE: 71 [RDW Kraków]; Kr-I-6 [I.Ż.Śr. Kraków]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1960: BOLEŃ - P. P. Żegluga Krakowska, Kraków.
1974: BOLEŃ - Przedsiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego ' Odra 1 ',Opole
1994: - wycofany - dalszy los nie znany.
Edytowane przez Valdemaras dnia 07.03.2007
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"BRZANA"

TYP STATKU: holownik typ HR 150
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1960;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY: 102.
NOŚNOŚĆ:6 t.
WYMIARY: długość-18.50 m; szerokość- 3.70 m, zanurzenie- 0.53 m.
SILNIKI:1 silnik spalinowy; typ DMa-150 Wola;6 cylindrowy. Producent: Zakłady Mechaniczne
im. M. Nowotki w Warszawie;moc:150 KM. Nr. ser. 3151; rok. prod. 1960
PĘDNIK:2 śruby, PRĘDKOŚĆ:11 km/godz.; ZAŁOGA: 4 ludzi.
NUMERY REJESTRACYJNE: Kr-I-5 [I.Ż.Śr. Kraków]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1960: BRZANA - P.P. Żegluga Krakowska, Kraków.
1981: BRZANA - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego ,Poznań.
1998: - kupiona przez POZ-BRUK Sp. z o.o. w Sobocie, stała w złym stanie technicznym w Gorzowie Wlkp.
2003/2004: - złomowany.
Edytowane przez Valdemaras dnia 15.03.2007
Waldemar Danielewicz
 
Acorus
Uzupełnienie dla życiorysu BRZANY
W dniu 04.11.1998 r. nabyta przez POZ-BRUK Sp. z o.o. z miejscowości Sobota (wraz z prawie całą flotą likwidowanego PBW w Poznaniu i portami w Gorzowie i Poznaniu na Starołęce). W złym stanie technicznym stała w porcie w Gorzowie Wlkp. Złomowana na przełomie 2003 i 2004 r.

POZDRAWIAM!!!
 
Valdemaras
KRAK

TYP STATKU; holownik typu HR 150
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1961r.; Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY:103.
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość-18.50 m, szerokość- 3.70 m, wysokość boczna/całkowita:1.30/2.90 m, zanurzenie- 0.56 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy. typ DMa-150 Wola;6 cyl. prod.Zakłady Mechaniczne im. M.Nowotki w Warszawie 1961r.Nr 3293; moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby, prędkość:11 km/godz.;załoga;4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: 331 [ RDW. W-wa] Wa-I-15 [IŻŚr.Wa-wa]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1961: KRAK - Rejon Dróg Wodnych, Puławy.
1964: KRAK - Okręgowy Zarząd Wodny, Puławy.
1974: KRAK - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego ,Puławy.
1988: KRAK - Zakład Budżetowy Budownictwa Wodnego w Puławach.
2001: KRAK - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, Warszawa.Oddział w Puławach.
2006: - w eksploatacji.
Edytowane przez Valdemaras dnia 17.03.2007
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
WARS

TYP STATKU: holownik typu HR 150
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1961r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NUMER BUDOWY: 104.
NOŚNOŚĆ: 5 t
WYMIARY:.
długość-18.50 m, szerokość- 3.70 m, wysokość burt/całkowita- 1.30/3.00 m, zanurzenie- 0.56 m.
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik spalinowy;.typ DMa-150 Wola; 6 cyl. prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie 1961r. ; nr. ser.: 3296; moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby,prędkość:11,5 km/godz.;załoga;4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: 334 [ RDW. W-wa]; Wa-I-16 [I.Ż.Śr. W-wa]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1961: WARS - Rejon Dróg Wodnych ,Puławy
1964: WARS - Okręgowy Zarząd Wodny, Puławy
1974: WARS - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Puławy
1988: WARS - Zakład Budżetowy Budownictwa Wodnego ,Puławy.
2001: WARS - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, Warszawa.Oddział w Puławach.
2006: - w eksploatacji.

[img]http://www.zegluga.info/albums/userpics/normal_Wars_092007_4.JPG[/img] is not a valid Image.
Edytowane przez Apis dnia 05.12.2015
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"SUM"

TYP STATKU: holownik typu HR 150
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1961r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NUMER BUDOWY: 105.
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:.
długość-18.50 m, szerokość- 3.70 m, wysokość burt/całkowita- 1.30/3.00 m, zanurzenie- 0.53 m.
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik spalinowy;.typ DMa-150 Wola; 6 cyl. prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie 1961r. ; nr. ser.: 3298; moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby,prędkość:11,5 km/godz.;załoga;4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Kr-I-8 [I.Ż.Śr. Kraków]

PRZEBIEG SŁUŻBY:
1962: SUM - P.P. Żegluga Krakowska, Kraków.
1998: - nie wykazywany.
Edytowane przez Valdemaras dnia 20.05.2007
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"WITEK"

TYP STATKU: holownik typu HR 150
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1962r.; Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NUMER BUDOWY: 106.
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:.
długość-18,84 m, szerokość- 3,70 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,00 m, zanurzenie- 0,65 m.
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik spalinowy;.typ DMa-150 Wola; 6 cyl. prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie 1962r. ; nr. ser.: 3339; moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby,prędkość:14,5 km/godz.;załoga;4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE:338. [RDW. Warszawa]; Wa-I-80 [I.Ż.Śr. Warszawa]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1962: WITEK - Warszawskie Zakłady Eksploatacji Kruszywa, Warszawa.
1991: - wycofany z eksploatacji.
1996: - zakupiony przez Eugeniusza Faryja z Ruciane – Nida tam przebudowany.
1997: FARYJ - Eugeniusz Faryj, Ruciane – Nida.
klasyfikowany jako łódż motorowa.
2004: - przebudowa w Rucianem-Nida na statek pasażerski oznaczony symbolem budowy BO-0/7903. Jego dane techniczne po przebudowie: długość całkowita: 24,69 m, długość na linii wodnej: 22,42 m, szerokość całkowita: 4,52 m, szerokość: 3,71 m, wysokość burt: 1,45 m, wysokość nierozbieralna: 3,86 m, wysokość całkowita: 4,36 m, zanurzenie: 0,86 m. Nowy silnik wysokoprężny typu: 8V-71T1; 6 cylindrowy; produkcji: Diesel Marine, Detroit o mocy: 460 KM [338 kW]; 1 śruba; pasażerów: 76. Po przebudowie statek praktycznie nie przypomina sylwetką dawnego holownika.
2005: FARYJ - "Przystań u Faryja" Eugeniusz Faryj, Ruciane – Nida.
2006: FARYJ I - zmiana nazwy.
2007: - w eksploatacji.

* podziękowania dla Acorusa na naprowadzenie na trop dalszych losów holownika.

[img]http://www.zegluga.info/albums/userpics/normal_4_1.jpg[/img] is not a valid Image.
Edytowane przez Apis dnia 05.12.2015
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"TADEK"

TYP STATKU: holownik typu HR 150
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1962r.; Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NUMER BUDOWY: 107.
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:.
długość-18,84 m, szerokość- 3,70 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,00 m, zanurzenie- 0,65 m.
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik spalinowy;.typ DMa-150 Wola; 6 cyl. prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie 1962r. ; nr. ser.: 3339; moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby,prędkość:14,5 km/godz.;załoga;4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE:339. [RDW. Warszawa]; Wa-I-81 [I.Ż.Śr. Warszawa]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1962.VI. TADEK - Warszawskie Zakłady Eksploatacji Kruszywa, Warszawa.
1990: - wycofany.
2006: - na wpół zatopiony wrak znajduje się w porcie czerniakowskim w Warszawie.

[img]http://www.zegluga.info/albums/userpics/normal_Tadek3.JPG[/img] is not a valid Image.
Edytowane przez Apis dnia 05.12.2015
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"SAWA"

TYP STATKU: holownik typu HR 150
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1962r.; Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY: 108.
NOŚNOŚĆ:5 t
WYMIARY:.
długość-18,50 m, szerokość- 3,70 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,00 m, zanurzenie- 0.65 m.
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik spalinowy;. typ DM-150 Wola; 6 cyl. prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie 1962r.Nr 3336; moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:16 km/godz.; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Kr-I-24 [IŻŚr. Kraków]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1962: SAWA - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1964: SAWA - Okręgowy Zarząd Wodny, Sandomierz.
1974: SAWA - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Sandomierz.
1989: - sprzedany Aleksander Kubik, Mielec.
Edytowane przez Valdemaras dnia 28.12.2007
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"JANOSIK"

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1962r.; Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY: 109.
NOŚNOŚĆ:6 t
WYMIARY:.
długość-18.84 m, szerokość- 3.80 m, wysokość burt/całkowita- 1.30/3.00 m, zanurzenie- 0.65 m.
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik spalinowy;. typ DM-150 Wola; 6 cyl. prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie 1962r.Nr 3344; moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:16 km/godz.; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Kr-I-31 [IŻŚr. Kraków]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1962: JANOSIK - Rejon Dróg Wodnych, Kraków
1964: JANOSIK - Okręgowy Zarząd Wodny, Kraków.
1974: JANOSIK - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Kraków.
1988: JANOSIK - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodno-Inżynieryjnego w Krakowie.
1991: - wycofany.
1996: - sprzedany dla Pietras Józef, Mielec.
Edytowane przez Valdemaras dnia 25.06.2007
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"MINOG"

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1962;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY:110
NOŚNOŚĆ:6 t.
WYMIARY: długość-18,84 m; szerokość- 3,70 m, zanurzenie- 0,60 m.
SILNIKI:1 silnik spalinowy; typ DM-150 Wola; 6 cylindrowy; producent: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie nr. seryjny 3340; moc:150 KM
PĘDNIK:2 śruby,PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.;ZAŁOGA:4 ludzi.
NR. REJESTRACYJNE: Kr-I-10 [IŻŚr. Kraków]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1962:MINOG - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Krakowska, Kraków
1981: MINOG - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Bydgoszcz. Baza Sprzętowo-Transportowa Nr 1,Toruń.
1988: MINOG - Zakład Budżetowy Budownictwa Wodnego, Bydgoszcz.
1995: - jeszcze w eksploatacji, dalszy los nieznany.

[img]http://www.zegluga.info/albums/userpics/normal_MINOG2.jpg[/img] is not a valid Image.
Edytowane przez Apis dnia 05.12.2015
Waldemar Danielewicz
 
Acorus
Jeśli pomyliłem JANOSIKA z innym to proszę o wybaczenie i ewentualne skasowanie postu.

A czy opisany wyżej WITEK to nie jest obecnie FARYJ?

Acorus
 
Valdemaras
Acorus to może się zdarzyć jeżeli chodzi o "krakowiaki" i nie tylko Na śródlądziu są wielokrotnie zdublowane nazwy stąd to mogło to wyniknąć. Ja staram się robić te opracowania rzetelnie ale też nie jestem wszystko wiedzący. Natomiast JANOSIK który jest SYBILLĄ to inny holownik. Co do statku FARYJ to w mojej rozmowie telefonicznej z p. Faryjem on sam nie bardzo wie co to za jednostka. Według jego informacji to kupił on tą jednostkę w porcie na Żeraniu ale nazwy nie pamięta. Przypomina mu się że ten holownik miał nazwę od jakiegoś ptaszka. PRS podaje rok budowy 1962 to by się nie zgadzało, gdyż w tym roku nie zbudowano żadnego "krakowiaka", który by miał by nazwę ptaka albo Pan Faryj się myli albo PRS podał błędną datę co w rejestrach PRS ma miejsce. Statek "FARYJ I praktycznie niczym już nie przypomina HR 150. Dochodzenie w toku stąd tez czasami moje przestoje.
Pozdrawiam
Edytowane przez Valdemaras dnia 05.06.2007
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"SANDACZ"

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1962
MIEJSCE BUDOWY: Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY: 111
NOŚNOŚĆ:6 t.
WYMIARY:
długość-18,50 m; szerokość- 3,81 m, zanurzenie- 0,62 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola;6 cylindrowy; producent: Zakłady Mechaniczne
im. M. Nowotki w Warszawie nr. seryjny: 3334; moc:150 KM
PĘDNIK:2 śruby;PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.;ZAŁOGA:4 ludzi.
NUMERY REJESTRACYJNE: 349 [RDW. Warszawa]; Wa-I-42 [ IŻŚr. Warszawa]; KR-01-0041 [UŻŚr.Kraków]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1962.IX.29: SANDACZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa.
1963: SANDACZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa.
1974: SANDACZ - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Puławy.
1988: SANDACZ - Zakład Budżetowy Budownictwa Wodnego, Puławy.
1992: - wycofany
1994: - zakupiony przez Mazur Franciszek, Mielec
2006: - w eksploatacji.

[img]http://www.zegluga.info/albums/holowniki/hr150/normal_101_0196.JPG[/img] is not a valid Image.
Edytowane przez Apis dnia 05.12.2015
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"WĘGORZ"

TYP STATKU; holownik
ROK BUDOWY:1962
MIEJSCE BUDOWY: Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY:112
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość-18,84 m, szerokość- 3,70 m, wysokość boczna/całkowita:1,30/3,00 m, zanurzenie- 0,54 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola; 6 cylindrowy’; prod: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; nr. seryjny: 33337 moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:16 km/godz.; ZAŁOGA: 3-4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: 352 [ RDW. Warszawa]; Wa-I-43 [IŻŚr. Warszawa]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1963.I.28: WĘGORZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa.
1963. III: WĘGORZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa.
1974: WĘGORZ - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Puławy.
1988: WĘGORZ - Zakład Budżetowy Budownictwa Wodnego w Puławach.
1992: - wycofany.
1993: - sprzedany Konwerski Ryszard, Warszawa.
1996: - przebudowa na yacht turystyczny, nowy silnik typu SW 400 M2/1 prod.: Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; 6 cylindrowy; moc: 95 KM; 1 śruba.
1997: ABPOPA - Urban Jerzy, Warszawa.
2000: ABPOPA - Duniszewska Małgorzata, Warszawa.
2006: - w eksploatacji.

[img]http://www.zegluga.info/albums/userpics/normal_Abpopa_2.JPG[/img] is not a valid Image.
Edytowane przez Apis dnia 05.12.2015
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"ONDRASZEK"

TYP STATKU: holownik
ROK BUDOWY:1963
MIEJSCE BUDOWY: Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY: 113
NOŚNOŚĆ:5 t
WYMIARY:.
długość-18,70 m, szerokość- 3,78 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,00 m, zanurzenie- 0,65 m.
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola;6 cylindrowy; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie ;moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby, PRĘDKOŚĆ:12 km/godz.; ZAŁOGA: 3-4 osoby.
NR. REJESTRACYJNE: Kż-I-35; Wr-I-653

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1964: ONDRASZEK - Okręgowy Zarząd Wodny ,Opole.
1973: ONDRASZEK - Przedsiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego "Odra 1", Opole.
1991: - wycofany.
1992: ONDRASZEK - Przedsiębiorstwo Inżynierii i Hydrotechniki TAN, Wrocław.
- przebudowany celem przystosowania do systemu pchanego.
2003: - wystawiony na sprzedaż przez prokurenta firmy, dalej ?
Edytowane przez Valdemaras dnia 16.07.2007
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"HARNAŚ"

TYP STATKU: holownik
ROK BUDOWY:1963
MIEJSCE BUDOWY: Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY: 114
NOŚNOŚĆ:7 t
WYMIARY:.
długość-18,79 m, szerokość- 3,80 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,00 m ,zanurzenie- 0,65 m.
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik spalinowy: typ DM-150 Wola;6 cylindrowy; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie 1963 r. ; nr. seryjny: 3362;moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:12 km/godz.;ZAŁOGA:4 osoby.
NR. REJESTRACYJNE: 366 [RDW. Warszawa]; Wa-I-9 [ IŻŚr. Warszawa]

PRZEBIEG SŁUŻBY:
1963: HARNAŚ - Rejon Dróg Wodnych, Płock.
1963: HARNAŚ - Okręgowy Zarząd Wodny, Warszawa, Oddział Płock.
1973: HARNAŚ - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa.
1989: - wycofany, przebudowany na jacht motorowy, brak informacji o armatorze.
19.. : - Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Włocławek.
2008: - w eksploatacji.
info. W. Łożewski

[img]http://www.zegluga.info/albums/userpics/normal_HARNAS03cop.jpg[/img] is not a valid Image.
Edytowane przez Apis dnia 05.12.2015
Waldemar Danielewicz
 
Valdemaras
"ZAGŁOBA"

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1963r.;Krakowska Stocznia Rzeczna, Kraków.
NR. BUDOWY: 115
NOŚNOŚĆ:6 t.
WYMIARY:
długość-18,67 m, szerokość- 3, 80 m, wysokość burt/całkowita- 1,30/3,00 m, zanurzenie- 0.65 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy typ DM-150 Wola;6 cylindrowy; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie 1963r. Nr seryjny: 3365;moc:150 KM
PĘDNIK: 2 śruby; PRĘDKOŚĆ:13 km/godz.; ZAŁOGA: 4 osoby.
NR. REJESTRACYJNE: Kż-I-128 [ IŻŚr. Kożle]; Bg-I-153 [ IŻŚr. Bydgoszcz]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1963: ZAGŁOBA - Katowickie Przedsiębiorstwo Transportu Budownictwa
Przemysłowego, Gliwice.
1977: STASZIC - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Bydgoszcz.
1992: - wycofany.
Waldemar Danielewicz
 
Przejdź do forum:
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet