Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Nawigacja
Artykuły » 01.4 Ludzie rzeki i żeglugi » Maurycy Fajans - jeden z pionierów żeglugi parowej na Wiśle
Maurycy Fajans - jeden z pionierów żeglugi parowej na Wiśle
Tekst tego artykułu powstaje w roku, w którym obchodzimy okrągłą rocznice pamiętnego marca 1968 roku. Po protestach akademickiej młodzieży wywołanych zdjęciem ze scen "Dziadów" Dejmka z porywającą rolą Gustawa Holoubka (zmarł w trakcie obchodów tej rocznicy w marcu 2008 r) komunistyczne władze uznały, ze inspiratorami zamieszek były "koła syjonistyczne". Wielu obywateli polskich pochodzenia żydowskiego otrzymało "one way ticket" zmuszający ich do wyjazdu z kraju i pozbawiający polskiego obywatelstwa. Proszę nie posądzać mnie jednak o koniunkturalizm jeśli stwierdzę, ze w losy naszej Ojczyzny wplecione były tak mocno losy wielu nacji - w tym Żydów - że nie sposób naszej historii rozpatrywać bez ich udziału. Nie inaczej jest w naszej żeglugowej rzeczywistości. Wybitną postacią, która wywarła trwałe piętno na historii rozwoju żeglugi w Polsce jest Maurycy Fajans.

Jego los związany był ze spółką handlową założoną 27 kwietnia 1848 roku pod nazwą "An­drzej hrabia Zamoyski i Spółka", a konkretne powiązanie z żeglugą miał Główny Zarząd Żeglugi Parowej. Kiedy na życzenie społeczeństwa rozszerzono regularne rejsy parowców pasażerskich na trasę Warszawa - Puławy, Spółka przeżywała pełnię rozkwitu. Wydawało się, że nic już nie zdoła za­hamować jej rozwoju. Stało się jednak inaczej. Powstanie styczniowe i represje popowstaniowe zachwiały podstawami ekonomicznymi przedsię­biorstwa. Rosły zobowiązania dłużnicze. Straty osiągnęły zawrotną sumę około miliona rubli. Główny administrator Spółki Andrzej Zamoyski, zmuszony względami politycznymi, opuścił kraj. Siłą rozpędu żegluga parowa Spółki działała jesz­cze do 1870 roku. Kierował nią od roku 1866 Maurycy Fajans. W 1871 roku przepro­wadzono formalną likwidację Spółki. Część ta­boru sprzedano armatorom rosyjskim, pozostałe 3 parowce i 20 gabar zakupił na zasadach publicz­nego przetargu za sumę 55 tysięcy rubli Fajans.

Trzy parowce: Wisła, Sandomierz i Narew da­ły początek "Towarzystwu Żeglugi Parowej M. Fajansa", które dzięki zaprowadzeniu spręży­stej administracji rozrosło się i aż do I wojny światowej utrzymało prymat wśród przewoźni­ków na rzekach Królestwa Polskiego. Zarząd Towarzystwa mieścił się w Warszawie przy ul. Trę­backiej 9. Do roku 1880 regularna żegluga pasa­żerska utrzymywana była tylko na trasie War­szawa - Płock, i to jednym statkiem. Z Warszawy wypływał on w poniedziałek, środę i piątek o godz. 8.00, do Płocka docierał około godz. 16.00-16.30. Rejsy powrotne odbywał we wtorki, czwartki i soboty. Niedziela zarezerwowana była na spacery po Wiśle w kierunku Jabłonny. Do­piero po upływie 10 lat działalności zdołał Fajans wznowić regularną żeglugę na odcinku Płock - ­Włocławek. Wkrótce rejsy te zostały zawieszone ze względu na konkurencyjną działalność nadwi­ślańskiej kolei żelaznej, oferującej transport szyb­szy i tańszy.

Poniższa prezentacja złożona jest z fotografii nadesłanych przez kpt. ż.ś. kmdr Adama Reszkę, które opatrzył znamiennym cytatem:

"Były premier Jaroszewicz na zarzuty, że likwidacja (w odwecie za nieprzychylną opinię lokalizacji Huty Katowice) Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej zgubi żeglugę odpowiedział: "Gdyby żył stary Fajans, to by żegluga była". Niestety, my wiemy, że bez dróg wodnych żeglugi nie będzie."

. Na Cmentarzu Żydowskim przy Okopowej w Warszawie znajduje sie grobowiec rodziny Fajansów z bardzo sugestywnym motywem złożonym z charakterystycznych dla żeglugi atrybutów. Grób jest troszkę zaniedbany i naszym zdaniem powinno mu się przywrócić dawny wygląd lub chociaż uporządkować nieco.

kpt. ż.ś. Andrzej Podgórski



Komentarze
#1 | koj dnia 10.03.2008 14:32
Panie Adamie ,...przez Kapitana tej strony zacząłem marzyć o bocznokołowcu na Wiśle, ...przez Pana dopadnie mnie chęć upowszechniania dorobku "ludzi Wisły". Cholera mnie bierze jak patrzę na nadwiślańskie miejscowości, które silą się na wymyślanie "atrakcji" , gdy pod bokiem mają prawie 1000-letnią płynącą historię.
Nie wiedziałem, że Maurycy Fajans był Żydem, ale to dla mnie byłego mieszkańca pogranicza nie ma znaczenia.
W sprawie remontu nagrobka należałoby się skonsultować z Gminą Żydowską. Kto wie może ci ludzie też pomogą nam na rewitalizację żeglugi śródlądowej w Polsce, tym bardziej, że mogą się szczycić tak zasłużonym człowiekiem dla żeglugi wiślanej.
#2 | Adam Reszka dnia 10.03.2008 17:37
Świetny artykulik kpt. Podgórskiego. Zwięzły, syntetyczny, ale jak treściwy! Dziękuję za opublikowanie moich fotek. A o takich Obywatelach jak stary Fajans, powinniśmy tak myśleć i wydawać o nich sądy jak zrobił to Autor artykułu, bez cienia nieuzasadnonej niechęci, jak pisze o tym nasz szlachetny Koj, czyli niepoprawny marzyciel Zbyszek Siedlarz. Dodam jeszcze, że przed rokiem `39. na Wiśle mieliśmy kilku szyprów-starozakonnych (celowo nie piszę Żydów!), także żwirników na batach. Traktowano ich z szacunkiem za wodniacki profesjonalizm.
Pozdrawiam wszystkich o podobnych poglądach - kpt.ż.ś. Adam Reszka Cool
#3 | 5 dnia 10.03.2008 22:01
W dzisiejszych czasach Europy bez granic ksenofobia =głupota.
Tacy idioci jak nazisici czy narodowi zboczeńcy nie mają w niej miejsca.
Dla mnie takie terminy jak narodowiec / obojętnie jaki /,katolik, muzułman, czy żyd są tylko określeniami.Wszyscy jesteśmy ludźmi i nie ma najmniejszego znaczenia jaki mamy kolor skóry, wyznanie, język, itp.
Jeżeli Mauryce Fajans był dobrym łodziarzem to znaczy, że był naszym starszym kolegą i powinniśmy brać z Niego przykład.
Powinniśmy się uczyć od Niego, powinniśmy sią uczyć od Holendrów, Niemców, Rosjan i Turków.
Na początku lat 80-tych byłem w Rotterdamie w sklepie rodziny Goldteks.
Obserwowałem młodego sprzedawcę i liczyłem w ilu językach rozmawia z klientami marynarzami.To był Żyd dobry handlowiec i służył marynarzom z całego świata.
Chylę czoła przed Maurycym Fajansem wiślackim łodziarzem.
#4 | ZIMAN dnia 10.03.2008 22:26
Fajans wykorzystał prześladowania Rodziny Zamojskich i w sposób znany swojej nacji przewłaszczył polską flotyllę rzeczną a na zakup miał z ukartowanej z ruskimi sprzedaży najlepszych statków-jeszcze spotkałem Pradziadów z Zamoscia co coś spamiętali...
#5 | Adam Reszka dnia 10.03.2008 23:18
SKIPPER po naszemu z ZIMAN po swojemu! Nie ma żadnych dowodów na "przewłaszczenie" - jak to nazywa Ziman - flotylli Zamoyskiego, która w rzeczywistości została rozgrabiona przez Rosjan. Fajans kupił tylko 3 parowce i 20 gabarów i od tego zaczął. I chwała mu za to. A swoich "majtków" szanował i uczciwie ich wynagradzał. Okazał się być prawdziwym profesjonalistą żeglugowym. A moi pradziadowie po powstaniu styczniowym podobnie jak hr. Zamoyski potracili majątki na rzecz skarbu państwa rosyjskiego, a sami jak przystało na "zapalonych turystów" piechotą poszli na Syberię. Jeden z nich w kajdanach. A ta aluzja do "nacji" Maurycego i jego rodziny jest obrzydliwa!
#6 | koj dnia 11.03.2008 09:13
Wyraźnie jest napisane , że Maurycy Fajans kupił te trzy parowce na licytacji publicznej, jakoś polska arystokracja nie wykazała się w tedy inicjatywą. Denerwują mnie jakieś irracjonalne anty...., człowiek jest człowiekiem, i narodowość naprawdę nie ma tu znaczenia. Jakoś dziwnie za granicą największym wrogiem Polaka jest Polak... Postaram się nawiązać kontakt z Gminą Żydowską w sprawie zdobycia materiałów do upamiętnienia Maurycego Fajansa.
#7 | Apis dnia 11.03.2008 09:25
Ja dodam jeszcze, że Fajans kupił statki w tym celu, aby uprawiać żeglugę. Co możne powiedzieć o ludziach, którzy kupują port po to, aby go zasypać? Czy na taki swoisty "kanibalizm inwestycyjny" jest "nasze, polskie, wzorowo-szlachetne" przyzwolenie? Uderzmy się w piersi zanim zaczniemy wytykać wady innym nacjom.... Przysłowie "Polak przed szkoda i po szkodzie głupi" nabiera coraz większego uprawomocnienia.
#8 | ZIMAN dnia 11.03.2008 09:30
panowie nie mam nic do narodu wybranego lecz przytaczam ich zachowania wobec moich dziadow w krakowie i lwowie-wasze ulice nasze kamienice...
a pomniki stawiac swoim armatorom jak choćby hr.a.zamojskiemu,armatorom sarmatii,zeglugi polskiej;zajac sie sprawa zaruskiego jak jestescie tacy wplywowi!
#9 | Apis dnia 11.03.2008 09:35
Widzę,, że z Warszawy nie widać Popowic.... Zapraszam do artykułu "Czas przemijania" aby pojąć subtelna różnicę w intencjach inwestorów.... Poza tym Maurycy Fajans ma na nagrobku polskie a nie hebrajskie napisy, był obywatelem Królestwa. Sprawa ulubionego i nieco wyświechtanego cytatu całych pokoleń odnośnie właścicieli kamienic nie ma tu nic do rzeczy, chociaż.... widzimy jak wyglądają te same kamienice w rękach rodzimych "businesmanów-kamieniczników".... Dokładnie tak jak polska żegluga....
#10 | ZIMAN dnia 11.03.2008 09:59
Szanowni Łodziarze mam wiele szacunku dla Was (Apis,kmdr Reszka,Koj and co.) lecz swojego zdania nie zmienię z racji moich ,ojca i dziadków doświadczeń i działań na rzecz żeglugi zwłaszca POLSKIEJ!
Co do Popowic to nic nie dało poplecznictwo PO a wręcz odwrotnie-tak samo jak niczym wobec śródlądzia nie wykazał się marszałek RP B.Komorowski jako prezes Ligi Morskiej i Rzecznej
Pozdrawiam!
#11 | koj dnia 11.03.2008 10:10
Jezus Maria, jacy wpływowi, po prostu zadzwonię do nich i zapytam czy mogą się podzielić swoimi wiadomościami na temat Maurycego Fajansa. Trzeba się chwytać rozmaitych "okazji" by temat żegluga śródlądowa "wypłynął" na szersze wody, my nie możemy warzyć się we własnym łodziarskim sosie.
Temat Polacy i Żydzi to pole minowe, z jednej i z drugiej strony było wiele krzywd, ale nie można posługiwać się kryterium etnicznym, bo to prowadzi na manowce wszystkie narody.
#12 | 5 dnia 11.03.2008 10:50
Panowie!Dajmy spokój tematą narodowściowym.My zajmujemy się żeglugą i tak jak wspomniał Zbyszek "koj" należy szukać sponsorów i ludzi z pieniędzmi, żeby pomóc polskiemu transportowi rzecznemu.
Jesteśmy w państwie, które nazywa się UE, czyli Stany Zjednoczone Europy.
Kto tego nie rozumie jest analfabetą...
Pozdrawiam i przepraszam jeżeli kogoś uraziłem
#13 | Witold dnia 11.03.2008 11:00
Dodam tylko,że chuligani są w każdym narodzie. Pozdrawiam wszystkich bez wyjątku.
#14 | Adam Reszka dnia 11.03.2008 11:29
Nie wiem, z którego rocznika jest Pan Ziman. Bo ja przed `39. rokiem chodziłem do szkoły powszechnej z Żydami mieszkającymi na tej samej ulicy. Pochodzili oni z rodzin dążących do asymilacji. Natomiast biedota żydowska zamykała się w ghettach, a ich dzieci uczyły się w ortodoksyjnym hederze. Nie kochaliśmy ich specjalnie, ale też traktowaliśmy tolerancyjnie ich inność. Na moich oczach ginęli, wywożeni z Umschlagplatzu do Treblinki. Teraz mile wspominam znajomych sklepikarzy i ich żydowskie poczucie humoru. Pomimo braku akceptaji ich kultury nie czuję do nich niechęci i nienawiści. Więcej nic nie powiem.
#15 | Apis dnia 11.03.2008 11:48
@ Ziman - ad vocem: Port Popowice został sprzedany za czasów rządów "Dwóch Takich Co Ukradli Księżyc". Jak naród powiedział im NIE - było już pozamiatane.... Zwalanie teraz winy na jakieś smerfy jest obłudne i jakże typowe dla PiS, które dla żeglugi zrobiło tak dużo, że.... ROZPUDAmy się z zachwytu!
#16 | przylodz dnia 11.03.2008 14:36
Panie Ziman. Jestem zszokowany sposobem myślenia, jaki Pan był łaskaw nam przedstawić. Pojawiła sie retoryka rodem z forum ONET, INTERIA, czy innych portali tego typu. Ta retoryka, Panie Ziman, jest nam obca! Nie chcieli byśmy używać tak niedorzecznych argumentów, jakie Pan przedstawił.
Przytoczę tu pewną anegdotę z morałem ( rodem z Arabii): " Jeśli ktoś ci powie, że jesteś osłem, to się nie przejmuj. Jeśli ktoś drugi powie ci, że jesteś osłem, to się zastanów, ale jeśli ktoś trzeci powie ci, że jesteś osłem, to idź i kup sobie siodło..."
#17 | ZIMAN dnia 11.03.2008 15:48
przylodz-kolego adamie osioł to b. mądre zwierze a zaszczytne bo nosił Chrystusa a co do arabów też mam uprzedzenia-nie muszę być ugładzony,swoje doświadczyłem pracując także na statkach morskich a nawet znosiłem docinki za patenty szuwarowo-bagienne..
panie reszka wychowałem się od 1955 nad wisla w krakowie i kolegowalem
się z grabowskim(sic!),ktory po wyjezdzie w 68 juz sie do nas nie odezwal-nigdy go nie wyzywalismy ani nie traktowali inaczej a wracajac do zeglugi to przypominam,zem mial racje po spotkaniu szczecinskim,ze euro2012 nas zalatwi i minister srodowiska tez-pare dni temu orzekl,ze nigdy nie zezwoli na tamy na wisle...
#18 | koj dnia 11.03.2008 16:29
Każdy z nas ma prawo do wyrażania swoich ocen i bardzo dobrze! Różnice kulturowe są i tego nie da się ukryć, jednak nie należy generalizować ( "my są dobre a ni złe - lub odwrotnie"Wink są ludzie i ludziska tak to już Pan Bóg stworzył.
Mnie interesuje dlaczego jest taka głęboka niechęć do budowania tam na Wiśle, kto za tym stoi (pomijam ekologów) gadanie o ochronie przyrody jest tylko gadaniem,czy macza w tym palce lobby gazowo-węglowe?
#19 | Valdemaras dnia 11.03.2008 18:00
Chciałem i ja się wypowiedzieć na temat tego artykuliku. Przede wszystkim pionierem żeglugi na Wiśle a nie polskiej bo przecież wszyscy wiemy że Polski nie było był Konstanty WOLICKI i Piotr STEIKELLER, a statki czy to Zamoyskiego czy Fajansa nosiły banderę czy flagę carskiej Rosji.[Wyjatek był tu pewien okres dzialalności Zamoyskiego gdzie jego statki nosiły flagę o kolorach biało czerwono białej z czarnymi literami A.Z. dopiero okolo 1858 roku został zmuszony do noszenia flagi carskiej Rosji.] Miały też dwujęzyczne nazwy literami łacińskimi i cyrlicą po 1872 roku tylko cyrlicą. Potem był hr. Andrzej Zamoyski. Żegluga Zamoyskiego została zawieszona a on sam musiał opuścić "Przywiślański Kraj" po tym jak z jego pałacu zrzucono bombę na namiestnika Królestwa Polskiego mimo że nie miał z tym nic wspólnego. Zresztą po wybuchu Powstania Styczniowego władze carskie wydały całkowity zakaz uprawiania żeglugi a sami sprowadzili na Wisłę statki uzbrojone. Żeglugę wznowiono w 1865 roku wtedy do Maurycy Fajans został powołany dyrektorem S-ki [przedtem był przedstawicielem armatora we Włocławku] niestety nie zrobił on nic aby ratować sytuację zresztą już we Włocławku M. Fajans dał się poznać jako nadgorliwy wykonawca poleceń władz carskich a nie Zamoyskiego zresztą był on podejrzewany przez Zamoyskiego o przekręty do s-ki z niejakim Lewinskim. Jedno trzeba przyznać miał talent do interesów. Nieobecność Zamoyskiego i konfiskata jego majątku a także nie do końca jasna działalność Fajansa spowodowała rozwiązanie S-ki co było mu na rękę. Statki nie zostały sprzedane w drodze licytacji lecz sprzedane przez Fajansa żydom rosyjskim na Polesiu celem zaspokojenia wierzycieli. Sam nabył nie trzy lecz kilka statków oraz stocznię za bezcen. Swoją firmę Zegluga Parowa Maurycego Fajansa lub Parochostwo Mawrikija Fajansa zalozył w 1875 roku. Tak więc To tak w skrócie wkrótce przygotuje artykuł rzecz jasna skrótowy p początkach żeglugi na Wiśle rosyjskiej.
#20 | Apis dnia 11.03.2008 18:56
Zwykły zdawałoby się fotoreportaż znad grobu CZŁOWIEKA opatrzyłem wstępem, który wcale nie miał aspiracji rozprawy naukowej. Nikt z nas nie żył współcześnie do Fajansa i wszyscy opieramy się na źródłach, przekazach, a one są jak te komentarze tutaj: jedni pisali tak - inni siak w zależności od sympatii lub koniunktury. Trudno przesądzić z naszego punktu widzenia jak było naprawdę... Współcześnie nasze rodzime banki celowo nie wypłacają ostatnich transzy kredytów inwestycyjnych prywatnym przedsiębiorcom aby doprowadzić ich niezłe firmy do upadłości poprzez utratę płynności finansowej. Wykupują następnie za bezcen drogie maszyny i urządzenia i sprzedają "swoim". Mało kto o tym wie i mało kto to piętnuje. Za to jedno jest pewne: zaglądają tu ludzie z całego świata i naszym staraniom o rewitalizację żeglugi niektóre wypowiedzi sukcesów w tej mierze nie przysporzą, a to podważa sens mojej pracy z tym portalem.
#21 | Valdemaras dnia 11.03.2008 19:39
Andrzej nie bardzo rozumie twojego komentarza, ja napisałem to co mam przygotowane do książki z materiałów żródłowych tamtego okresu. W moim komentarzu tylko dopisałem to co uważałem że mam dopisać bez wytykania pochodzenia czy tym podobne daleki jestem od tego swoje sympatie czy antypatie nie wyrażam publicznie. Nie nie jest to też rozprawa naukowa ale opinie ludzi o różnych poglądach bo chyba jest to również jakieś forum. Dodam cokolwiek nie powiedzieć o M. FAJANSIE stworzył podwaliny pod żeglugę śródlądową i chwała mu za to. A to że zaglądają tu ludzie z całego świata to nie znaczy ze nie mamy pisać prawdy czy też ją pomijać. Pozostaje kwestia jak ją pisać.

Pozdrawiam
#22 | ZIMAN dnia 11.03.2008 19:45
drogi naczelny kpt-nawet o tym nie mysl-wlasnie po tym artykule reperkusje nas doksztalcaja a ci poza burta niech widza jak bogata to dziedzina wiedzy
i nasze dywagacje portalowi i sprawie nie zaszkodza!
#23 | ZIMAN dnia 12.03.2008 08:08
-panie Apis jestem Polakiem a nie ksenofobem...
Do peanow na czesc pewnych osob trzeba glebszej wiedzy historycznej!
-panie Reszka a przywołujac Jaroszewicza nie zastanowil sie pan dlaczego ex premier posilkowal sie Fajansem...
Bede robil swoje dla Wisly bo jej znakiem RODŁO!
a tymczasem zmustrowuje @ apisAngry
#24 | przylodz dnia 12.03.2008 12:59
Rany Julek! Aż mi wstyd, że też jestem Polakiem. Od ksenofobii chroń mnie Panie Boże! Jak czytam Takie "złote myśli" w Pana, Panie Ziman wykonaniu, to aż mnie ciarki przechodzą... W dzisiejszych czasach, takie myślenie, to grzech, a głoszenie takich myśli to po prostu wstyd! Proszę mi powiedzieć, jaka jest Pańska zasługa, że urodził się Pan Polakiem a nie Żydem? Jeszcze jedno, jaki miał Pan w ogóle wpływ na swoje urodzenie? Czemu zatem czuje się Pan lepszym od przedstawicieli innych narodów? Co by było, gdyby urodził się Pan np. 600 km na wschód, albo na zachód? Przecież te Pańskie poglądy są niedorzeczne, czy nie widzi Pan tego? Może to i lepiej, że Pan zmustowuje...Shock
#25 | koj dnia 12.03.2008 13:57
Kolego przylodz, spokojnie... każdy ma prawo wypowiadać swoje poglądy , jeśli faktycznie Maurycy Fajans nieuczciwie przejął majątek spółki Zamoyskiego, to mówienie o tym nie jest objawem antysemityzmu. ( czy objawem antysemityzmu jest mówienie o skandalicznym zachowaniu wycieczek młodych ludzi z Izraela w Krakowie?). Ten temat jest polem minowym i nie ma już sensu go ciągnąć, nic on nie wnosi. Celem naszym jest rewitalizacja żeglugi śródlądowej , a nie jałowe dyskusje.
#26 | Valdemaras dnia 12.03.2008 17:08
Panie i Panowie to co napisałem o M. Fajansie na podstawie dostępnej dokumentacji wcale nie przekreśla jego zasług dla rozwoju żeglugi przecież nikt nie prowadził i nie prowadzi działalności charytatywnej zakładając taką czy inną firmę. Przecież popatrzmy dziś jak podobnie niektórzy nasi rodacy i to nie Żydzi zdobywają majątki i co i nic. Nie ma krzyku wrzasku. Ja sam o ile będzie to człowiek który w jakiś sposób uzdrowił by żeglugę śródlądową jak Fajans to nie ważne czy to mahometanin, buddysta czy judaista, katolik czy prawosławny o ile będzie robił to dobrze i będzie człowiekiem to ma moje poparcie. Popieram Koja pisanie prawdy jest potrzebne, zatajanie pogarsza sytuację ale poglądy powiedzmy rasistowskie tu nie mogą ni mają prawa mieć miejsca ludzi wody tak mi się wydaje ce****e życzliwość i kultura nie na prożno mijając sie pozdrawiamy sie gestem ręki czy inaczej a przecież nie wiemy kogo pozdrawiamy. To jest strona żeglugowa a nie polityczna.
#27 | ZIMAN dnia 12.03.2008 20:49
przylodz-iło mnie na trapie i muszę z przymusu uklonic sie obcej banderze zeby kol.przylodz byl usatysfakcjonowany-a hoj ci!
#28 | jacek bozym dnia 13.03.2008 01:33
Kolego "Ziman"...Sledze te komentarze ,Euforycznie czytajac " Valdemarasa" (Waldek,ponownie chyle czoło dla Twojej wiedzy i intuicji,gdzie szukac "żródeł"...Jestes "Debeściak",jak i "Apisa" i reszte Kolegow...i caly czas mam wrazenie,ze jesteśmy w roznych czasach....Kolego,żródla wiedzy nie kieruja sie uprzedzeniami,as na tej stronie merytoryka bierze gore na emocjami...I dla tego ta strona jest postrzegana i doceniana....Napewno ,(domyslam sie)nie jestes "wywrotowcem" , (bez obrazy),ale dobry ton ,to jest to ,co charakteryzuje tę strone.....A ostatnie zdanie zawsze jest rozliczane....Pozdrawiam ( czy na Pradze dalej sa takie ładne bloki)??????
#29 | ZIMAN dnia 13.03.2008 12:59
kol kpt bozym-jakie bloki,jaka praga...jedynie co euro 2012 moze zmienic dla naszej sprawy to port praski i jego sasiedztwo-stadion x lecia;a tak poza tym zostalem zrobiony we wroclawiu w 1954 w czasie "jazz nad odra"!?!?Pfft
#30 | Szafranek dnia 14.03.2008 00:46
Jazz nad Odrą w tym roku odbędziesię na świeżo wyremontowanej Wyspie Piaskowej,Porutu Popowickiego już nie ma a My RÓBMY SWOJE , ale mondrze i wzgodzie.
Ps:
Bardzo mi się podobała ta szelmierka,ale kolego ziman zejdż na twardy ląd
Pozdrawiam serdecznie
SzafranekShock
#31 | ZIMAN dnia 14.03.2008 10:10
koledzy doradcy-wole twardy dek a na mostku i w zyciu sam decyduje!
#32 | Marand dnia 27.03.2008 22:48
Twardy dek,ciekawe co to takiego,mysle ze autor powinien wiedziec.Z dyskusji wynika,ze na niektorych "mostkach"radiowa antena odbiera niestety tylko Torun.
#33 | Remigiusz Przybysz dnia 28.03.2008 12:00
to zapewne wpływ fal radiowych , jednak duża częśc naszego społeczeństwa ma antysemityzm we krwi ,byc może żydzi w wielu sprawach są sami sobie winni a to dlatego ,że niemal zawsze ,żyli w pewnym odosobnieniu -jakby z boku , a tym samym stawali się celem ataków i prześladowań - często lub w większości podsycanych przez hierarchów i duchownych kościoła , a ciemny motloch i parafian bardzo łatwo można bylo podburzyć wmawiając im ,że wszystkiemy winni żydzi , niestety w naszym kraju poglądy niejakiego dmowskiego -skrajnego nacjonalisty , oraz rydzyka ,jankowskiego, giertycha itd są dosc popularne - jednak w społeczeństwie ludzi swatłych i otwartych na drugiego człowieka oraz w nowoczejnej europie nie ma no to miejsca
#34 | koj dnia 28.03.2008 15:01
Boże drogi !!!, przestancie już ....!!! Mam odmienne zdanie co do Dmowskiego, ale nie będę go tu prezentował. Maurycy Fajans jest ważną postacią żeglugi śródlądowej na Wiśle i tyle, jak to się mówi i pisze - CZEŚĆ JEGO PAMIĘCI.
Zbigniew Siedlarz
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Wspieramy
tzs

Dzisiaj jest poniedziałek
12 listopada 2018 roku
Urodziny świętują:
Nikt z naszej załogi
nie ma dziś urodzin

37,139,019 odwiedzin łącznie
Użytkowników online: 0 - Gości online: 4
Łącznie użytkowników: 1,902
Najnowszy: Rafaal
Serdecznie witamy!
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet