Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Diesel-service

Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Zobacz zdjęcie
Galeria zdjęć > 01 - Różności > Jezioro Thunersee Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Jezioro Thunersee
ss Blümlisalp ok. 1910, na kanake portowym w Thun

Data: 12.09.2008
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 795 x 517 pikseli
Rozmiar pliku: 104.48kB
Komentarzy: 11
Ocena: Brak
Liczba wyświetleń: 1571
Komentarze
#1 | przylodz dnia 14.09.2008 20:36
Prawdziwy urok bocznokołowców...
#2 | miroslaw rajski dnia 14.09.2008 22:54
Wszystkie te piekne stare ilustracje skopiowałem z książki "Mit Kohle, Dampf und Schaufelräder" - "Węglem, parą i kołami łopotkowymi", wydaną w Bazylei w 1971 roku, traktujacej o żegludze parowej na jeziorach Berneńskiego Oberlandu od jej zarania. Polowałem na nią od dłuższego czasu, wreszcie dorwałem ją w Amazon (dość droga przyjemność).

Oryginalny plan parowca stoczni Escher Wyss w Zurychu (kliknąć):

abload.de/img/nr1080jqu.jpg

Poniższe zdjęcie pochodzi z lat trzydziestych. Odświętnie wyflagowany "Blümlisalp" podchodzi do nabrzeża na Aarekanal w Thun:

abload.de/img/nr119euim.jpg

To rzadkie i nie pozbawione uroku ujęcie parowca wykonane zostało w latach pięćdziesiątych. "Blümlisalp" na stoczni remontowej w Thun - Lachen gotowy do rozpoczęcia nowego sezonu. Foto F.A. Volmar:

abload.de/img/nr2a3ufe.jpg

"Blümlisalp" dopływa do przystani w Neuhaus we wschodniej części Jeziora.
Jeżeli za dużo pasażerów zgromadziło się na jednej burcie, miał skłonność do znacznych przechyłów. Doprowadzało to załogę do palpitacji serca, ale rozbawionych pasażerów niewiele to obchodziło. W tym przypadku "Blümlisalp" z przechyłem na lewą burtę:

abload.de/img/nr1294j3s.jpg

I to nie tylko w dawnych czasach. Również współcześnie nie można pasażerów przed niczym powstrzymać jeżeli zoczą coś ciekawego. Tutaj parowiec kieruje się do przystani w Gunten na północno - wschodnim brzegu Thunersee. Tym razem z przechyłem na prawą burtę:

abload.de/img/nr13m7u5y.jpg
#3 | Teos dnia 15.09.2008 17:13
Cześć Mirek, a co powiesz na to
http://www.youtub...JAenEOOQPM
#4 | miroslaw rajski dnia 15.09.2008 17:55
A hoj, Tadeusz!!
Bardzo się cieszę, że znalazłeś ten filmik w internecie, mnie to się nie udało. Teraz wszyscy mogą zobaczyć urodę tego weterana i piękno Thunersee. A ta rześko powiewająca a la polska flaga na dziobie - swojsko!!
Poleciłbym wszystkim ten piękny region. Ale Szwajcaria jako kraj turystyczny, jest bardzo droga.
#5 | miroslaw rajski dnia 14.10.2008 06:39
Poniższy rysunek przedstawia maszynę parową "Blümlisalp". Ukazał się w 1906 roku w czasopiśmie "Schweizer Bauzeitung" wraz ze szczegółowym opisem statku. Widać na nim wyraźnie ukośne położenie maszyny, oraz jej dwa różnej średnicy cylindry.
Patrząc na ten rysunek przypominają mi się lekcje z "maszyn parowych", który to przedmiot wbijał nam pracowicie w głowy w piątej klasie inż. Andrzejewski. Rok wcześniej mieliśmy "kotły parowe" z inż. Kałamerskim ze stoczni Zacisze. Jeżeli się nie mylę byliśmy ostatnim rocznikiem mającym w planie te przedmioty. Z uwagi na przejście z napędu parowego na spalinowy, nie było potrzeby ich dalej wykladać. Szkoda, były bardzo ciekawe. Szczęśliwym zbiegiem okoliczności ocalał mi zeszyt z "kotłów i maszyn parowych", bogato przyozdobiony mniej lub bardziej udanymi rysunkami i przykładami różnego rodzaju obliczeń. Niestety, było to ponad czterdzieści lat temu.

abload.de/img/ss_bluemlisalpnra0l.jpg

Podobnie jak większość parowych bocznokołowców, rownież "Blümlisalp" posiadał odkryty szyb maszynowni przez który pasażerowie mogli przyglądać się pracy maszyny parowej. Piękne czasy, piękne wykończenie pomieszczeń statkowych - drewno, nie plastik!

abload.de/img/nr14wquq7.jpg
#6 | Teos dnia 14.10.2008 15:19
Cześć Mirek,
niestety zdjęcie które zamieściłeś jest niewidoczne. Dzieje się tak dlatego że w nazwie obrazka występuje u z kropkami. Znaki diakrytyczne czyli właśnie umlauty jak i polskie ś,ć itp są zabronione w nazwach plików i w adresach internetowych. Zmieniłbym sam nazwę ale nie mam wystarczających uprawnień. Pozdrawiam
Teos
#7 | Apis dnia 14.10.2008 16:12
U mnie się wyświetla bez najmniejszych problemów. Skoro takie problemy - zmienię nazwę pliku.
#8 | Teos dnia 14.10.2008 21:55
Teraz jest ok, a ja ze swej strony dorzucam fajną animację świetnie pasującą do tego rysunku
www.dampf-eisbrecher-stettin.de/img/maschine.gif
#9 | miroslaw rajski dnia 15.10.2008 07:30
Rzeczywiście przemiła animacja, która w prosty sposób pokazuje zasadę działania maszyny parowej. Dakładnie widać rozrząd pary za pomocą suwaków, napędzanych z kolei od wału korbowego. Nie jestem absolutnie żadnym spcjalistą od maszyn parowych, ale ta stojąca maszyna parowa potrójnego rozprężania służy napewno do napędu statku!
#10 | Teos dnia 15.10.2008 19:11
Animacja pochodzi ze strony http://www.dampf-...chine.html na której jest opisany napęd lodołamacza "Stettin"
#11 | barkaz4003 dnia 05.01.2017 09:56
Piękne stare zdjęcie ,ile to ma już lat a obiekt żyje i pływa . Widziałem jak pływa w ubiegłym roku,trzyma się bardzo dobrze .
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?


Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   Page Rank
Free counters!
DiS | Apis Video | Alhenag | Orsza | Absolwenci TZS | Credo | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Rejsy Brzeg | Aerografia