Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Diesel-service

Locations of visitors to this page
Free counters!

ZagĹ?osuj na naszÄ? stronÄ? w rankingu ĹĽeglarskim!
Kmdr Adam Reszka: Jeszcze Wisła nie zginęła! printer
Postanowiłem pocieszyć naszego Dowódcę i moich przyjaciół pokładowych, zmartwionych aktywnością małych, "zielonych" ludzików. Bo oto 18 listopada br. w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku wziąłem udział z ramienia Prezesa Związku Polskich Armatorów Śródlądowych w sympozjum na temat: "II Stopień na Wiśle. Szansa, zagrożenie czy konieczność?".

Wysłuchałem sześciu referatów wygłoszonych przez znanych mi lub mniej znanych naukowców, zajmujących się problematyką Zbiornika Włocławskiego od chwili jego otwarcia w r. 1970. Niektórzy z nich aktywnie współpracowali w latach 1995-2000 z Generalnym Szyperstwem Wiślanego Flisu.

Za szczególnie ważne w r. 1997 uważam sympozjum z ich udziałem w Sali Malinowej toruńskiego Dworu Arthusa, gdzie też w r. 2000 podpisane zostało porozumienie pomiędzy Kancelarią Premiera, Ministrem Środowiska i Prezesem Ligi Morskiej i Rzecznej w sprawie budowy rzeczonego stopnia, potwierdzone decyzją rządową i uchwałą sejmową z dnia 22 grudnia 2000 r. Po tych wydarzeniach Generalny Szyper Wiślanego Flisu LMiR kmdr por. rez. mgr Adam Reszka uznał swą misję za zakończoną, podając się do dymisji.

Na wstępie sympozjum został podpisany list intencyjny pomiędzy Marszałkiem Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotrem Całbeckim a Prezesem Zarządu ENERGA S.A. Mirosławem Bielińskim, dotyczącym porozumienia w kwestii budowy nowego stopnia wodnego w rejonie Ciechocinek-Nieszawa jako stopnia wyrównawczego dla SW Włocławek.

W drugiej części spotkania wystąpili:

Prof. Wojciech Majewski, poddając miażdżącej krytyce poniechanie budowy stopnia wyrównawczego;

Prof. Jan Popczyk, omawiając korzyści płynące z pozyskiwania energii odnawialnej na rzekach polskich i zobowiązania rządowe względem UE w kwestii zwiększenia potencjału do jej pozyskiwania. Wskazał on wyraźnie na celowość budowy stopni wodnych, krytykując jednocześnie trend na mało efektywne wiatraki.

Prof. Zygmunt Babiński udowodnił, że wybudowanie II stopnia poniżej Zbiornika Włocławskiego wpłynie pozytywnie na prawidłowe funkcjonowanie infrastruktury hydrotechnicznej poniżej jazu, obecnie zagrożonej ze strony procesu erozji wgłębnej.

Prof. Maciej Gromadzki (nie znana mi dotychczas osoba) poinformował odkrywczo zgromadzonych w auli licznych słuchaczy, że ew. budowa SW Ciechocinek-Nieszawa stanowi zagrożenie dla sieci "Natura 2000" i jest sprzeczna z Dyrektywą Ptasią z 1979 r. i Dyrektywą Siedliskową z 1992 r. W konkluzji podsumował, że budowa tego Stopnia jest niemożliwa, z uwagi na sieć "Natura 2000". W trakcie tego oświadczenia został "wybuczany" przez obecnych w auli studentów i obrażony jak niepyszny demonstracyjnie opuścił aulę.

Dr Zbigniew Brenda zwrócił uwagę na fakt, że każda inwestycja, która ma być realizowana w określonej przestrzeni kraju, niezależnie od jej wielkości i zasięgu oddziaływania powinna być zgodna z zapisami i ustaleniami dokumentów regulujących zasady gospodarowania przestrzenią. W przypadku przedsięwzięcia inwestycyjnego jakim jest kolejny stopień wodny na Wiśle poniżej Włocławka, odpowiednie zapisy we wspomnianych dokumentach już istnieją.

Prof. Andrzej Giziński, długoletni sojusznik Wiślanego Flisu, obalił opinię o negatywnym wpływie Zbiornika Włocławskiego na jakość wody Wisły i na różnorodność gatunkową występujących tam hydrobiontów. Wyśmiał też straszenie społeczeństwa rzekomą "bombą ekologiczną", zalegającą dno Zbiornika. Podał dane procentowe czystości wody wpływającej z góry w Płocku do wody wypływającej ze Zbiornika we Włocławku na zdecydowaną korzyść tej drugiej. Jego zdaniem wpływ II Zbiornika na Wisłę będzie bardziej korzystny lub podobny do sytuacji na Zbiorniku Włocławskim. Udowodnił też, że Zbiornik Włocławski w istotny sposób poprawia jakość wody wiślanej, ponieważ nie posiada warunków jeziorowych - jak głoszą niektórzy, lecz jest zbiornikiem przepływowym, w którym woda wymienia się samoczynnie około 10. razy w ciągu roku. Zakończenie wystąpienia Profesora spotkało się ze spontaniczną owacją sali.

Podczas dyskusji niżej podpisany zwrócił uwagę na aspekty służące żegludze:

Planowany w rejonie Ciechocinka stopień wyrównawczy dla SW Włocławek naprawi całkowicie kompletnie zniszczone pod względem nawigacyjnym koryto Wisły, spowodowane gwałtownymi zrzutami wody przez elektrownię w godzinach szczytu. Jeśli przepływ dobowy wody w Zbiorniku Włocławskim wynosił tylko 400 m3/sek., to nocny zrzut szczytowy sięgał 2200 m3/sek. tak, jakby każdej nocy przez Włocławek przechodziła woda powodziowa. I te różnice są przyczyną erozyjnej degradacji nurtu w korycie do km. 719 Silno.

Zbiornik wodny Ciechocinek-Nieszawa poprawi warunki nawigacyjne na całej swej długości do klasy Va równej Zbiornikowi Włocławskiemu, z głębokością tranzytową 3 m. Łączna długość tego odcinka drogi wodnej o unijnych parametrach wyniosłaby około 100 km.

Wybudowanie SW Ciechocinek-Nieszawa umożliwiłoby znośne warunki nawigacyjne na Wiśle od km. 628 Kępa Tokarska powyżej Płocka do km. 941 ujście do Zatoki Gdańskiej, mieszczące się na Wiśle Pomorskiej w klasie II z głęb. tranzytową 160 cm. Niezbędne remonty budowli hydrotechnicznych, zwłaszcza ostróg, z łatwością umożliwiłyby poprawę żeglowności tego odcinka do klasy III, z głęb. tranzyt. 3 m. Ten szlak żeglowny o dług, ponad 300 km mógłby stanowić zaczątek międzynarodowej drogi wodnej E-40 Bałtyk-Morze Czarne.

SW Ciechocinek-Nieszawa umożliwiłby dalsze pociągnięcie Kaskady Dolnej Wisły przez natychmiastowe przystąpienie do budowy SW Solec Kujawski. Stopień ten miałby szczególne znaczenie do przyszłych prac nad przebudową międzynarodowej drogi wodnej E-70 Rotterdam-Królewiec-Kłajpeda, jako rezerwuar wody niezbędnej do alimentacji kanału obwodowego Bydgoszczy, który powinien być przekopany od Wisły w km. 744 Port Drzewny w kierunku na Łabiszyn, ponieważ Bydgoskiego Węzła Wodnego nie da się przebudować do wymogów unijnych parametrów nawigacyjnych z min. głęb. tranzyt. 280 cm.

Budowa SW Ciechocinek-Nieszawa pomimo sprzeciwu ekologów powinna być potraktowana jako inwestycja, za którą przemawiają "konieczne wymogi nadrzędnego interesu publicznego". W takim przypadku powinna się ona spotkać z pozytywną opinią Komisji Europejskiej.

W drodze na sympozjum wstąpiłem do Portu RZGW dla lodołamaczy, aby powitać starego znajomego, weterana z lat dawnych, statek inspekcyjny "KOŚCIUSZKO", który przyszedł z Wrocławia. Wydał mi się biedny i zaniedbany. Farba popękana i przebijająca rdza, brudny i zapuszczony, wymaga kapitalnego remontu.

Z nieoficjalnych źródeł uzyskałem informację, że zimę musi przeczekać na cumach, a wiosną pójdzie na slip na wymianę cieknącej blachy poszycia dennego. Ma mieć wstawiony silnik Volvo nowej generacji i zbiornik na fekalia, jako statek inspekcyjny superekologiczny (prezydencki?). Czeka go też przebudowa szotów i szalunków, oraz staranne zabezpieczenie antykorozyjne i malowanie.

Z marynarskim pozdrowieniem - kpt.ż.ś. Adam Reszka

Na piersi naszego Komandora dumnie połyskuje charakterystyczna odznaka. Dziękujemy!
Komentarze
#1 | Apis dnia 25.11.2009 10:07
... póki my żyjemy, Adamie!
#2 | Fidelis dnia 25.11.2009 12:03
Panie Adamie ,czy pan wie,ze wszyscy wislacy dziękują panu za w/wsponiany artykuł , ,,Jeszcze WISŁA NIE ZGINĘŁA'',morze w koncu nadejdzie kres naszej mordęgi nawigacyjnej na odcinku Włocławek -Silno, przez tyle już lat elektrownia na włocławskiej tamie dyktuje nam ,że nawigację od Wlocławka w dół można kontynuować tylko nocą [ewentualnie przy wysokich stanach wody w Wisle] . Odnosnie m/s ,,KOSCIUSZKO'',to dobrze się stało , ze powrócil na Wisłę, przez tyle lat zmieniono mu tylko sterówkę, został zbudowany za czasów min Grochulskiego, a wiec niech przypomina CENTRALNY URZĄD GOSPODARKI WODNEJ ,dzisiejszym włodarzom naszych rzek. Pierwszym kapitanem na ,,Kosciuszko'' był p;BIAŁECKI ,a mechanikiem Jurek Marszałek obajz w-wy ,pierwszy przed tem w RDW W-wa ,drugi w W.Z.E.K Warszawa.
#3 | Blues-66 dnia 25.11.2009 12:57
Oby więcej takich wieści! Może uda się w końcu przełamać marazm w tej dziedzinie.
Wielkie podziękowanie dla Autora.
A przy okazji, nie wiedziałem, że Pan kpt.ż.ś. Adam Reszka jest też oficerem rezerwy MW, w której ja również służyłem 3 lata (w ramach zsw) - 2 BODS Świnoujście.

Pozdrawiam!
mat rez. inż. Krzysztof Chojnacki Grin
#4 | Waldemar Wojcik dnia 26.11.2009 21:05
Wspaniałe informację, dziękuję Komandorowi Reszce, ale nie wpadajmy w euforię. Zwiastuny, że coś zaczyna się dziać nie mogą nas uśpić. Powinniśmy dalej próbować wpływać, zarówno na opinię publiczną jak również świadomość władz, w tym również centralnych.
Wysłałem ostatnio e-maila do Prezydenta, Premiera i Marszałka Sejmu o to aby spowodowali uruchomienie for internetowych przez wszystkie szczeble władzy administracyjnej. Kancelaria Prezydenta RP już odpisała, trochę nie na temat ale zaprosiła do wzięcia udziału w debatach.Pozdrowienia.
#5 | Wojciech Rytter dnia 27.11.2009 15:14
Dziekujemy Tobie Komandorze za nieustanna troske i walke o nasza Krolowa.Serdecznie pozdrawiam w imieniu moich Przyjaciol i swoim.Nadwislak ,Wojtek Rytter.
#6 | aa1975 dnia 27.11.2009 23:55
Witam, jestem tu nowy, chociaż na tą stronę zaglądam od ponad roku. Czy może mi ktoś wytłumaczyć jedną rzecz, bo nie rozumiem. Silno jest poniżej Ciechocinka, tuż przed Toruniem, a stopień Nieszawa będzie gdzieś w okolicach Nieszawy. Co z żeglownością odcinka od Nieszawy do Silna?(bo mam wrażenie że się nad tym tutaj prześlizgnięto). W przypadku SW Niepołomice mówi się od razu o SW Podwale. Może i tutaj powinno się też od razu wprzęgnąć w to kolejny stopień (w ramach jednego projektu), albo przynajmniej budowę w ramach jednego projektu paru kilometrów kanału lateralnego od tego stopnia, przynajmniej do Silna? Chodzi mi o to, że już widać, że tą inwestycję uda się przeforsować z powodu wyższej konieczności i to mimo prawdopodobnego protestu pseudoekologów. Czy ze strategicznego punktu widzenia nie należało by wykorzystać tej okazji "sukcesu decyzyjnego" i zrobić od razu coś więcej "w ramach jednego projektu"?

Termin realizacji tej inwestycji obliczany jest na ok. 7 lat (uruchomienie w połowie 2016 r.)


7 lat, 2016 ... to odległy termin, lepiej już teraz zacząć rozmawiać o kolejnym stopniu a nie dopiero po oddaniu tego, bo jeżeli kolejny też będzie miał termin oddania 7lat, to zrobi się z tego minimum 14 lat + kilka lat pomiędzy na namawianie decydentów. To dość odległa perspektywa. Żeby mówić z optymizmem o dalszym ciągu, to powinno się o tym już teraz zaczynać mówić. Widzę tu dużą rolę dla ZPAŚ, powinien się w to wtrącić i wytargować coś dla siebie, w końcu zaczyna być graczem którego już się szanuje w kręgach władzy, to już jakaś siła oddziaływania.
----------------------------------------------------------------------------------
Tak się zastanawiam, czy ENERDZE nie opłacało by się bardziej mieć dwie kolejne elektrownie a nie jedna kolejną. Ale może fantazjuję, może należy się cieszyć i z tego? Podobno Energa wolała by mieć ten stopień bliżej Ciechocinka z powodu lepszej rentowności, i podobno trudno to będzie przeforsować z powodu potencjalnej możliwości zaszkodzenia Ciechocińskim źródłom solankowym. Ja tu widzę okazję, Enarga pewnie będzie musiała się zgodzić na stopień bliżej Nieszawy. Mogła by mieć zatem słuszne pretensje co do zmniejszonej rentowności inwestycji. "Ból rentownościowy" mógłby Enerdze zrekompensować kolejny stopień, to po prostu mogła by być transakcja łączona Smile, czyli krótko mówiąc, Energa mogła by się zgodzić na nierentowne usytuowanie Nieszawy w zamian za pozwolenie na zbudowanie kolejnego stopnia (o wystarczająco dużej różnicy poziomów na progu, żeby zyski zadowoliły Energę ... SW Solec Kujawski :] ), i to prawie równolegle (skoro i tak unia to dofinansuje ... ). Tylko teraz trzeba zadbać o to, żeby ktoś kto ma wejścia naprowadził tych mądrych panów na takie myślenie ... Ochronę Ciechocińskich źródeł można zatem wykorzystać do rozbicia jednej logicznie inwestycji na dwie. A tak swoją drogą to jest to sposób na to jak wykorzystywać działania ekologów - w połączeniu z interesem inwestora oraz z jakąś obiektywną koniecznością - dla swoich celów ... Trzeba umieć wykorzystywać okazje, czasami wystarczy trochę pomyśleć ...

-------------------------------------------------------------------------------
Pamiętajmy jednak że jeszcze pozostaje nie rozwiązana kwestia żeglowności odcinka Warszawa - Płock.
-------------------------------------------------------------------------------

Moim zdaniem to dzięki tej budowie przy okazji może powstać zmiana w postrzeganiu takich budów i mogą za tym pójść następne ...

Adam O.
#7 | jacek bozym dnia 30.11.2009 01:39
Serdeczne pozdrowienia Adamie.Świetna robota.Rewelacyjne wieści.Jak zawsze,zapraszam latem na pokład i wspólny rejs... Może jednak sie nam to uda....Z marynarskim pozdrowieniem.
#8 | Adam Reszka dnia 30.11.2009 11:55
Dzięki serdeczne Jacku. Często Cię mile wspominam. A co do rejsu - pamiętasz ten wiersz? - "Gdybym był młodszy dziewczyno, gdybym był młodszy ...". Ale ko wie? Może kiedyś? Pozdrawiam - ARes.
#9 | Wojciech Rytter dnia 02.12.2009 21:31
Rozmawialem dzis na temat tej zapory z pseudoekologiem .Nie wiedzialem,ze w samorzadach siedza tak niedouczeni ludzie.Siedza i sami nie wiedza co tam robia.Wiedza tylko,ze biora spore pieniadze.Pytam sie za co ? Pan X nie ma pojecia o Wodzie,no moze troszke o tej co leci z kranu.Jednym slowem,po co zabiera glos w sprawie ?Kto go wytypowal na to spotkanie ? Baranina, taka sama jak on....Nie dajmy sie , Panie Adamie.
#10 | Apis dnia 04.12.2009 17:58
Prof. Maciej Gromadzki (nie znana mi dotychczas osoba) poinformował odkrywczo zgromadzonych w auli licznych słuchaczy, że ew. budowa SW Ciechocinek-Nieszawa stanowi zagrożenie dla sieci "Natura 2000" i jest sprzeczna z Dyrektywą Ptasią z 1979 r. i Dyrektywą Siedliskową z 1992 r. W konkluzji podsumował, że budowa tego Stopnia jest niemożliwa, z uwagi na sieć "Natura 2000".

Polecam świetny artykuł publikowany na naszych łamach:
http://www.zeglug...cle_id=269

Jak w pigułce zawarte są w nim wszelkie "plusy ujemne" ekofilii - nowożytnej odmiany totalitaryzmu (komunizmu).
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Kto na wachcie
Szafranek00:25:04
Andrzej Patro00:40:04
barkaz400301:55:00
Apis02:08:55
kolo04:25:12
Lasinski Kaz...04:40:15
zbyszek105:42:46
Bootsman06:32:02
szumerlo06:44:00
Greg08:04:06
Hydepark
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

mkrakowiak74
23.10.2014
Dostęp do strony internetowej UŻŚ we Wrocławiu jest aktualnie zablokowany...!!! kasperski mnie tam nie wpuszcza... czyżby to tylko przypadek...???

Apis
23.10.2014
Postanowili go wybudzić. Wiecie jakie były pierwsze słowa tejże rzekomej mumii po jej cudownym wybudzeniu? - A Mrówczyński jeszcze żyje?

Apis
23.10.2014
@Odra - Kiedyś badacze w Egipcie odkryli niezwykłą mumię. Okazało się, że to żywy człowiek w przedziwnym letargu. Wywołało to zrozumiałą sensację w świecie naukowców.

mkrakowiak74
23.10.2014

Odra
23.10.2014
Ktoś Was chce skłócić z pływającymi na lodołamaczach kolegami. Uważajcie. Pozdrawiam

Odra
23.10.2014
"Panowie Kapitanowie, wy chyba macie jakąś Wrożkę (w dodatku niemłodą)"-dr Kreft, W-wa 21.10.2014r .... macie?

Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2014 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   Page RankRating for zegluga.wroclaw.pl
DiS | Apis Video | Alhenag | Orsza | Absolwenci TZS | Tibi Mariae | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Świnoujście noclegi nad Morzem Bałtyckim | K&J