Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Gdańskie lodołamacze będą wzorwane na "Stanisławie" i "Andrzeju" printer
Gdańskie lodołamacze będą wzorwane na "Stanisławie" i "Andrzeju"Trwa sprawdzanie ofert złożonych w przetargu na budowę lodołamaczy dla RZGW w Gdańsku. Jednostki będą wzorowane na tych, które MSR Gryfia wybudowała kilka lat temu dla RZGW w Szczecinie, z tym że zostaną dostosowane do warunków panujących na dolnej Wiśle. Szczecińskie lodołamacze zaprojektowało konsorcjum Inocean Poland oraz Midcon Designer.

„Stanisław” i „Andrzej” to pierwsze nowe lodołamacze w polskiej flocie od końca lat 80. XX wieku. - Pomiędzy projektami i budową licznych lodołamaczy w latach 60-tych i 80-tych a projektami i budową lodołamaczy „Andrzej” i „Stanisław” upłynęło około 30 lat. W trakcie tego okresu zatracone zostały doświadczenia związane z projektowanie tego typu jednostek. Doświadczenia te trzeba było na nowo zdobywać i odkrywać, co miało wpływ na stopień trudności i na przebieg procesu projektowania i budowy lodołamaczy – komentują eksperci z Inocean Poland i Midcon Designer.

Lodołamacz czołowy „Stanisław” jest dzieckiem Inocean Poland, a lodołamacz liniowy „Andrzej” - Midcon Designer. Głównym projektantem obu jednostek jest Jacek Łożyński, projektant z doświadczeniem zdobytym podczas wieloletniej pracy w biurze projektowym Stoczni Szczecińskiej.

Podstawowym zadaniem „Stanisława” jest rozbijanie zatorów lodowych i wyłamywanie rynny w lodzie w czasie pracy czołowej, w tym również w lodzie podbitym śryżem. Poza tym lodołamacz ten może wykonywać zadania lodołamacza liniowego. Natomiast głównym zadaniem „Andrzeja” jest rozszerzanie rynny w lodzie wyłamanej przez lodołamacze czołowe oraz jej wyłamywanie w obszarze niedostępnym dla lodołamaczy czołowych, a także utrzymywanie drożności w rynnie i zapobieganie przedwczesnemu zamarzaniu nurtu. Ten typ lodołamacza służyć ma również do rozbijania mniejszych zatorów lodowych, uwalniania filarów mostowych od lodu, czy też kruszenie pokrywy lodowej w portach śródlądowych.

Oprócz podstawowych funkcji lodołamacze pełnią również funkcje dodatkowe: holownika – są wyposażone w hak holowniczy, ratownicze – posiadają dodatkową instalację do odpompowania wody z zalanych lub zatopionych jednostek, statku pożarniczego – posiadają dodatkową pompę pożarową, instalację do wytwarzania piany, miejsce do montażu działka p.poż/pianowego.

Jednostki mają też możliwość przechodzenia pod mostami. Aby to było możliwe, ograniczono wysokość konstrukcji kadłuba i nadbudówki do 4 m ponad linię zanurzenia. Elementy wystające ponad ten poziom są składane lub rozbieralne. Sterówka jest opuszczana hydraulicznie poniżej poziomu 4 m.

Dodajmy, że zakup dla Gdańska jest częścią odnowienia flotylli lodołamaczy w całej Polsce. Podobne działania podjęły RZGW w Warszawie i Szczecinie. Cztery lodołamacze dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku mają powstać do 2021 r. Ich koszt budowy wynosi 74 mln zł. Projekt w 85 proc. będzie dofinansowany z UE. Jednostki wzmocnią ochronę przeciwpowodziową Żuław i regionu Dolnej Wisły. Obecnie trwa sprawdzanie ofert złożonych w przetargu na budowę lodołamaczy. Swoje oferty złożyły stocznie: Gryfia ze Szczecina i Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

„Stanisław” w liczbach

Długość całkowita - 35,68 m
Długość między pionami - 32,60 m
Szerokość konstrukcyjna - 8,20 m
Szerokość całkowita - 8,52 m
Wysokość boczna - 2,50 m
Zanurzenie - 1,60 m
Zanurzenie maksymalne - 2,00 m
Wysokość nad wodnicą - 1,60 m
nierozbieralnych elementów - 4,00 m
Liczba załogi - 5 osób
Silnik główny - Wartsila 6L20, 1176 kW, 1000 obr/min.

„Andrzej” w liczbach

Długość całkowita - 30,34 m
Długość między pionami - 27,80 m
Szerokość konstrukcyjna - 8,09 m
Szerokość całkowita - 7,80 m
Wysokość boczna - 2,30 m
Zanurzenie - 1,40 m
Zanurzenie maksymalne - 1,80 m
Wysokość nad wodnicą - 1,60 m
nierozbieralnych elementów - 4,00 m
Liczba załogi - 5 osób
Silnik główny - Wartsila 4L20, 784 kW, 1000 obr/min.

Komentarze
#1 | gospodarkawodna dnia 16.02.2017 12:08
Z tym wzorowaniem na szczecińskich lodołamaczach to wniosek daleko idący, skąd gospodarkamorska.pl wzięła tę rewelację
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Dzisiaj jest piątek
22 września 2017 roku
Urodziny świętują:
ted35
Wszystkiego najlepszego!

35,579,926 odwiedzin łącznie
Użytkowników online: 0 - Gości online: 2
Łącznie użytkowników: 1,783
Najnowszy: adamriver
Serdecznie witamy!
Kto na wachcie
Bulek00:11:01
jl196901:56:28
Apis02:10:06
Misiordon02:21:22
zbyszek103:56:07
Szafranek04:32:33
denis14205:13:40
Janusz Misze...05:32:27
Maja Ivankovic07:09:52
Krister08:24:37
Diesel-service

Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   Page Rank
Free counters!
Zakładanie firm w Niemczech | DiS | Apis | Alhenag | Orsza | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Rejsy Brzeg | Aerografia | Krismods | Dysnet | forbet | bet at home | lvbet