Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Bez woli politycznej żeglowność na Odrze nie wzrośnie printer
Bez woli politycznej żeglowność na Odrze nie wzrośnieW Warszawie grupa specjalistów od żeglugi śródlądowej zebrała się, aby przedyskutować sprawę Odry. Zaczęto od niezbyt pozytywnych głosów, w których wytyka się lata zaniedbań politycznych. Przyczyniły się one do spadku znaczenia tej jednej z głównych polskich rzek. Mimo że leży ona na granicy, to uczestnicy debaty co i rusz powtarzali, że Oda ma łączyć a nie dzielić.

Dążenia do wzrostu żeglowności Odry trwają już od lat. Rząd polski wraz z niemieckim podpisały porozumienie na ten temat i powoli postanawiają realizować jego zapisy. Także obecny polski rząd deklaruje, że należy wykorzystać potencjał transportu wodnego w Polsce, a w szczególności podnieść do czwartego stopnia żeglowność Odry (czwartej klasy a nie czwartego stopnia - przyp. red. ŻŚ).

– Z punktu widzenia gospodarki z Odrą jest jak z Yeti. Wszyscy o żegludze śródlądowej słyszeli, ale nikt jej nie widział. Obecny rząd przynajmniej deklaratywnie mówi o Odrze jak o rzece żeglownej. Mamy daleką drogę przed sobą, zwłaszcza, że Odrą rządzi polityka. Rzeka ta jest szansą na ożywienie niemieckich wschodnich landów – rozpoczął od swoich przemyśleń Grzegorz Załoga, prezes Unii Izb Łaby i Odry.

Unia Izb Łaby i Odry jest to związek handlowy zawarty między trzema państwami – Polską, Niemcami i Czechami. Dąży ona do wzrostu znaczenia żeglugi śródlądowej w obszarze basenu Morza Bałtyckiego. Niemniej jednak, to przede wszystkim Odra staje się tym głównym tematem, jako rozwiązanie problemów komunikacyjnych.

O słabym udziale w obecnym transporcie odry mówiła z kolei Monika Woźniak-Lewandowska z Portu Szczecin i Świnoujście.

– Jako sukces powinniśmy odnotować, to, że zaczęliśmy o Odrze w ogóle mówić – powiedziała na początek. W swoim wystąpieniu skupiła się na zaletach obu portów.

– Mają one fenomenalne położenie - dostęp do Morza Bałtyckiego, odrzańskiej drogi morskiej, szlaków kolejowych i drogowych. W tym roku przekroczyliśmy 23 mln ton przeładunków w porcie. Liczymy na rekord także w tym roku. Wzrost przeładunków mamy na poziomie 4,5%. A to przecież dostępność portów stanowi o ich konkurencyjności. Udział żeglugi śródlądowej to jest niecałe 4%. Dawniej ten udział był dwucyfrowy. W skali kraju to jest 1%. Zleciliśmy badania, które pokazują, że przy żeglownej Odrze zyskalibyśmy aż 20 mln ton ładunków, które porty mogą zyskać – przedstawiła Lewandowska.

Peer Manthey z portu Schwedt również zwracał uwagę na problemy z dostępem do portu od strony Odry.

- Jesteśmy w całości spółką komunalną. Mamy problemy z utrzymaniem żeglowności w związku z niepełną sytuacją rzeki. Porozumienie między Polską i Niemcami ma dużo słabych punktów. Ze Szczecina i z południa nie mogą do nas przypłynąć duże statki, bo głębokość jest naszym problemem. W dokumencie mówi się o poprawie warunków, zobaczymy, kiedy to nastąpi. Będziemy zatem wspierać wszelkie inwestycje na Odrze, bo to dotyczy także nas bezpośrednio – przyznał w debacie.

Reinhard Klingen, szef działu departamentu żeglugi śródlądowej w Ministerstwie Federalnych Niemiec zwrócił uwagę, że Niemcy małą rolę przywiązują Odrze.

– Niedawno uzgodniliśmy plan transportowy Niemiec do 2030roku. Obejmuje on inwestycje infrastrukturalne na kwotę wielu miliardów euro, jednak rozbudowa żeglowności Odry nie jest nawet planowana na razie przez rząd niemiecki – podkreślił. Jak przyznał, problemem nie są finanse, lecz brak woli i zamiaru, żeby Odrę uczynić żeglowną i drożną.

– Środki unijne muszą być powiązane z deklaracją woli. Trzeba zrobić analizę kosztów do korzyści. Ludzie w Brandenburgii, jak i rząd, mają większe zapotrzebowanie w ochronie przeciwpowodziowej. Chodzi więc nie o rozbudowę Odry, a uchronienie ludzi przed nią. Polityka musi iść zawsze zgodnie z wolą mieszkańców – powiedział Klingen.

O dużej woli ze strony Polski wspominał w debacie z kolei Więcaszek.

– Dzisiaj wszyscy dążą do wody, bo to nie tylko transport, ale rekreacja i turystyka. Po stronie polskiej nie ma żadnych wątpliwości, że należy modernizować Odrę. Cały czas wracamy do kwestii drogi Bałtyk-Adriatyk. I tutaj potrzeba traktatów. Bez nacisków i woli geopolitycznej tej drogi nie będzie – wyjaśniał. Zgodziła się z tym także Lewandowska.

- Sam fakt powołania Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej świadczy o już zmianie podejścia. Z jednej strony narzekamy na spadek udziału tej żeglugi, a nic w tym względzie nie robimy – dodała.

– Od ponad 30 lat prowadzę politykę żeglugi śródlądowej. Tylko kilka procent towarów w Niemczech jest przewożonych rzekami. Widzę jednak zmiany w obecnym programie transportowym Niemiec. Mamy szereg projektów śródlądowych szlaków. Wcześniej nie były one uwzględniane, a takiej ilości projektów jeszcze nie mieliśmy, więc być może się to opłaca długofalowo. Wydaje mi się jednak, że widzę w tej materii zwrot – powiedział Klingen. Za zły stan Odry wini koncepcje Polski i Niemiec, które w przeszłości mocno się różniły.

– Nazywam fakty po imieniu. Faktem jest, że federalny plan jest zaakceptowany, a w nim nie ma Odry. Jako negocjator rozmawiałem ze stroną Polską. Obojętnie na jakim szczeblu politycznym, jeżeli pomiędzy polskim a niemieckim rządem dojdzie do wspólnej woli, żeby Odrę inaczej potraktować niż potraktowano w przeszłości, to odniesiemy się pozytywnie i zlecimy kolejne badania – zaznaczył.

Debatę podsumował Dariusz Więcaszek.

- Bywam po stronie polskiej i niemieckiej. Mam też doświadczenie z różnymi parterami niemieckimi. Miałem wrażenie, że szukali daleko a nie patrzyli blisko. Dzisiaj patrzę na to szerzej i widzę dążenie środowisk lokalnych, żeby odbudować raczej linie kolejowe np. między Berlinem a Szczecinem. Mam wrażenie, że ciągle nie do końca się rozumiemy. Ta rzeka powinna łączyć, a nie dzielić – przekazał.

źródło: rynekinfrastruktury.pl
foto: Janusz Fąfara
Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Dzisiaj jest środa
22 listopada 2017 roku
Urodziny świętują:
Nikt z naszej załogi
nie ma dziś urodzin

35,789,280 odwiedzin łącznie
Użytkowników online: 0 - Gości online: 1
Łącznie użytkowników: 1,791
Najnowszy: Arkadiusz
Serdecznie witamy!
Kto na wachcie
miroslaw rajskizszedł na ląd
Apis02:56:08
Valdemaras04:07:23
Sylwester05:20:56
zbyszek106:10:44
barkaz400306:15:47
denis14207:41:11
arek2113:40:33
Szafranek19:23:08
egonzeglarz22:19:39
Diesel-service

Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   Page Rank
Free counters!
Zakładanie firm w Niemczech | DiS | Apis | Alhenag | Orsza | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Rejsy Brzeg | Aerografia | Krismods | Dysnet | lvbet