Witaj na pokładzie! Zaloguj Rejestracja
Kanały RSS
RSS Aktualności
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
Diesel-service

Locations of visitors to this page
Free counters!

ZagĹ?osuj na naszÄ? stronÄ? w rankingu ĹĽeglarskim!
Nawigacja
Artykuły » 07. Prezentacje i fotoreportaże » Wyzwanie, heroizm czy... pomnik?
Wyzwanie, heroizm czy... pomnik?
Minęło już ponad półtora roku od podpisania pierwszego kontraktu w ramach „Modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego - Przebudowa systemu ochrony przeciwpowodziowej m. Wrocławia”. Jak powiedział ówczesny dyrektor wrocławskiego RZGW Witold Sumisławski:

„Umowy na wykonanie powyższych zadań zostaną zawarte w maju i październiku 2012 r., natomiast planowane zakończenie prac przewidywane jest na okres od maja do października 2014 r.” Mocne to były wtedy słowa, niestety już dziś mocno zdewaluowane, a jak wygląda stan zaawansowania prac na przełomie lutego – czyli po poślizgach niespełna rok do planowanego zakończenia chcę w wielkim skrócie pokazać.

A było to tak:

1.07.2012 wrocławski RZGW podpisał umowę z konsorcjum firm Energopol-Szczecin i JSC Azerkorp. Prace miały być prowadzone przez dwa najbliższe lata i obejmować dwa pierwsze zadania modernizacji WWW - modernizację i udrożnienie Kanału Powodziowego wraz z międzywalem na odcinku od dolnego stanowiska jazu Bartoszowice do ujścia Starej Odry oraz udrożnienie Starej Odry od dolnego stanowiska jazu Psie Pole do mostów kolejowych Poznańskich. W ramach zakontraktowanych zadań udrożniony zostanie Kanał Powodziowy wraz z mostem Chrobrego i mostami Jagiellońskimi oraz wyremontowany zostanie wał rozdzielczy pomiędzy Kanałem Powodziowym i Kanałem Nawigacyjnym. Prace obejmą również zwiększenie przepustowości koryta Starej Odry, mostu drogowego Warszawskiego, mostu kolejowego Warszawskiego, mostu Trzebnickiego, mostu Osobowickiego, mostu kolejowego Poznańskiego. Rozbudowany o jeszcze jedno przęsło zostanie jaz na Różance oraz modernizację korpusu wału rozdzielczego pomiędzy Starą Odrą, a kanałem Miejskim.

Źródło: Rynek Infrastruktury






19.09.2012 RZGW we Wrocławiu podpisał kolejny kontrakt w ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego - przebudowa jazu stałego „Wrocław I” na jaz klapowy oraz wykonanie robót hydrotechnicznych powyżej i poniżej jazu co spowoduje zwiększenie hydraulicznej przepustowości koryta rzeki Odry Południowej Śródmiejskiej o ok. 80 proc.
Umowa zostanie podpisana pomiędzy RZGW we Wrocławiu a konsorcjum firm Hydrobudowa Gdańsk i Zakládání staveb.



26.10.2012 podpisany został kontrakt z firmą Sinohydro Corporation Limited, wybraną w wyniku rozstrzygnięcia międzynarodowego przetargu konkurencyjnego prowadzonego zgodnie z procedurami Banku Światowego. Podpisany kontrakt obejmuje realizację prac budowlanych w zakresie pogłębiania i poszerzania kanałów Wrocławskiego Węzła Wodnego oraz przystosowania stopnia Rędzin do przepuszczania wód powodziowych.

Przeprowadzona ma być modernizacja Bramy Powodziowej i Śluzy Miejskiej. Ponadto udrożnione ma zostać koryto Odry (wraz z budową nowych ubezpieczeń brzegowych) i zlikwidowane przewężenia koryta Odry poprzez przełożenie fragmentu obwałowania prawobrzeżnego. Śluzy Rędzińskich mają zostać dostosowane do przepuszczania wód powodziowych z rozbudową o nowe głowy górne z zamknięciami segmentowymi. Wykonawca ma także wybudować nową przepławkę przy jazie Rędzin umożliwiającą migrację ryb dwuśrodowiskowych. Wykonawca będzie miał dwa lata (dokładnie 784 dni) na zrealizowanie wszystkich zadań.





Niezależnie w ramach Modernizacji i udrożnienia Kanału Powodziowego i Starej Odry od dolnego stanowiska jazu Psie Pole do mostów kolejowych Poznańskich firma Himmel i Papesch Opole prowadzi remont komory śluzy Różanka a zakres prac obejmuje odmulenie dna oraz uzupełnienie zniszczonych ubezpieczeń skarp kanału górnego i dolnego śluzy Różanka. Na samej śluzie zostanie wykonana wymiana gruntu za prawą ścianą komory śluzy, wyremontowane zostaną prawa i lewa ściana komory oraz płyta denna, ponadto zostanie wykonany drenaż za skrzydełkiem na głowie dolnej śluzy z prawej strony. Wymienione prace maja na celu zapewnienie bezpiecznej eksploatacji śluzy i możliwość przepuszczania przez śluzę wielkich wód.



Również warte są wzmianki inwestycje na jazach Opatowice i Janowice. Przypomnę że chodzi o ich modernizacje, czyli przebudowę sterowni, instalacji elektrycznej oraz zamknięcia jazu z sektorowego na klapowy oraz rzecz jasna budowę przepławek dla ryb. Wykonawca prac na jazie Opatowice jest firma Navimor Invest z Gdańska która ma zakończyć całą przebudowę do 2015 roku.

Wykonawcą prac na jazie Janowice jest firma Skanska i jak twierdzi rzeczni prasowy RZGW zakończenie całości projektu, czyli przebudowy obu jazów - Janowice i Opatowice - planowane jest na koniec 2014 roku, jednak, jak zapewnia rzecznik istnieje szansa, że prace w Janowicach uda się sfinalizować znacznie szybciej.
Pożyjemy, zobaczymy.





Jedynym czarnym punktem pozbawionym terminu „wielkiego widowiska” jest ceglana śluza Rędzin. Niestety, do publicznej wiadomości z realizacji przebudowy śluzy docierają tylko relacje na stronie RZGW z „gospodarskich wizyt” władz tejże instytucji , jak można się domyślić mocno wygłaskane. Jedyna fotorelacja znajduje się na oficjalnej stronie Pełnomocnika Rządu do Spraw Programu dla Odry – 2006 www.programodra.pl i z braku możliwości udokumentowania przebiegu remontu, czy też modernizacji starej komory śluzy Rędzin przez zwykłego obywatela i użytkownika rzeki na pocieszenie zamieszczam kilka fotek tego stopnia wodnego z roku 1930.



Kontrakt na modernizację bulwarów Odry Śródmiejskiej wygrało konsorcjum Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „Pol-Aqua” S.A. , Dragos S.A. co tez zostało stosownie 04.09.2012 r. podane do publicznej wiadomości. Do przetargu wystartowały cztery firmy. Najdroższa oferowała wykonanie projektu za 118541218,55 zł, najtańsza 54448,15 zł i ta też wygrała przetarg. W tym przypadku chodzi o kapitalny remont murów oporowych nabrzeży Odry znajdujących się w centrum Wrocławia. Umocnienia, z których najmłodsze mają 100 lat, są w opłakanym stanie, brak konserwacji i bieżących napraw przez ostatnie kilkadziesiąt lat doprowadził do tego, że nabrzeża ulegały systematycznemu niszczeniu przez siły natury. Inwestycja obejmie remont i modernizacje murów oporowych ciągnących się na odcinku 3 km od mostów Mieszczańskich i mostów Dmowskiego do mostu Pokoju.

Jak ćwierkają zrozpaczone bulwarowe wróble rewolucyjnym sposobem na zbliżenie spacerujących po granitowych bulwarach ( taki model zakładają projektanci nowych traktów spacerowych )będzie osadzanie w niektórych murach oporowych rurek drenarskich, które umożliwią powstanie kolonii lęgowych jaskółek brzegówek. Takie rurki i ich lokatorzy są bardzo dobrze znani we wrocławskim Porcie Miejskim i przypuszczam, że i tu zasiedlą się zamiast jaskółek.Obym się mylił.



W ramach podpisanej 1 sierpnia 2012 roku umowy na wykonanie prac budowlanych związanych z Wrocławskim Węzłem Wodnym, modernizacją i udrożnieniem Kanału Powodziowego oraz części koryta Starej Odry pomiędzy RZGW a konsorcjum firm, którego liderem jest Energopol Szczecin S.A. zostanie rozbudowany o jeszcze jedno przęsło jaz Rózanka, zbudowana przepławka dla ryb oraz wymiana trzech starych segmentów na system klapowy.



tekst i zdjęcia: Janusz Fąfara
Komentarze
#1 | Piotr_Uraz dnia 12.03.2014 10:09
Dużo solidnej dokumentacji! Popieram.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Kto na wachcie
Piottrek01:03:10
leon56-1101:57:57
szuwarekmorski02:24:44
miroslaw rajski04:40:40
barkaz400304:54:42
slepowron04:57:47
damjamjam05:02:21
mkrakowiak7405:08:00
Janusz Misze...05:15:33
pomorzanin05:36:29
Hydepark
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Janusz Fafara
28.11.2014

Seehund
27.11.2014
Odra PRAWIE zmodernizowana http://wroclaw.ga.
..cja_w.html

Marek Odra
20.11.2014
"Porzucone dorzecze Odry" Inny aspekt reformy gospodarki wodnej i masterplanów - rozmycie odpowiedzialności http://www.naszdz.
..-odry.html

Marek Odra
20.11.2014
Wybory w Kuźni Raciborskiej: Paweł Macha nowym burmistrzem (wciąż nieoficjalnie)[url
]http://raciborz.n
aszemiasto.pl/arty
kul/wybory-w-kuzni
-raciborskiej-pawe
l-macha-nowym-burm
istrzem,2486647,ar
t,t,id,t

mkrakowiak74
17.11.2014
W kwestii holownika... jest to swoista jednostka typu "zrób to sam" na bazie kadłuba KS100, oraz była barka holowana (kiedyś z KM na pokładzie), ekspl. w rejonie Połańca przez firmę Marczew

mkrakowiak74
17.11.2014
otwarto nowy most... http://portal.pol.
.._nami.html

Powered by PHP-Fusion v.7.02.07. Copyright © 2002 - 2014 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.   Page RankRating for zegluga.wroclaw.pl
DiS | Apis Video | Alhenag | Orsza | Absolwenci TZS | Tibi Mariae | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Świnoujście noclegi nad Morzem Bałtyckim | K&J